خبر اولدیدگاهسیاسی

ادامه نادیده شمردن حاکمیت ارضی عراق در دولت جدید آمریکا

حمله اخیر آمریکا به مواضع نیروهای عراقی با دستور مستقیم «جو بایدن» نشان داد که سیاست تنش زایی در خاورمیانه، میان دموکرات ها و جمهوری خواهان چندان تفاوتی ندارد.

میدل ایست نیوز: «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید آمریکا در نخستین نطق خود در توضیح سیاست خارجی جدید آمریکا هیچ اشاره ای به روابط این کشور با عراق نکرد و جای خالی حضور چالش برانگیز نیروهای آمریکایی در عراق در این سخنرانی به وضوح مشخص بود.

گمانه زنی ها در این خصوص ادامه داشت تا سرانجام در 24 فوریه 2021 «جو بایدن» در تماس تلفنی با «مصطفی الکاظمی» درباره تقویت همکاری مشترک بین بغداد و واشنگتن، راه های گسترش آن و همکاری اقتصادی و امنیتی در زمینه مبارزه با تروریسم گفت وگو کردند.

برخي رسانه هاي عراقي و عربی اين تماس را كه نخستين تماس رئیس جمهوری منتخب آمریکا با یک رهبر عربی بود به فال نیک گرفتند و اظهار داشتند در حالی که که هنوز پادشاه عربستان و اردن، امرای امارات و قطر و رئیس جمهوری مصر در صف تماس تلفنی بایدن هستند او خود با نخست وزیر عراق تماس گرفته است.

تنها دو روز از برقرای این تماس گذشته بود که  وزارت دفاع آمریکا به دستور مستقیم «جو بایدن» یکی از سنگین‌ترین حملات خود را علیه مواضع نیروهای عراقی در شرق سوریه انجام داد.

«لوید اوستین» وزیر دفاع آمریکا پس از انجام این حمله بدون ارائه سندی مدعی شد که: مطمئنیم اهدافی را که ما در سوریه هدف قرار دادیم به شبه نظامیانی تعلق داشت که مسئول حمله به اربیل بودند؛ ما گفته بودیم که بر اساس جدول زمانی به این حادثه واکنش نشان می‌دهیم.

فارغ از اینکه آمریکا در خط مرزی عراق این عملیات را انجام داده یا در منطقه بوکمال سوریه؛ تعرض به مواضع حشدالشعبی به عنوان یکی از ارکان نیروهای مسلح عراق نقض منشور ملل متحد در حمله به خاک یک کشور با حاکمیت مستقل است زیرا تمامی نیرو‌های الحشد الشعبی به عنوان بخش جدایی ناپذیری از نیرو‌های مسلح عراق عمل می‌کنند و هرگونه قوانینی که برای نیرو‌های مسلح اعمال می‌شود برای نیرو‌های الحشد الشعبی نیز اعمال می‌شود.

موضوع دیگر آن است که حملاتی از این دست از سوی آمریکا در خاک سوریه و عراق پرسابقه است اما اتفاق اخیر نشان داد که «آمریکایِ بایدن» تفاوت چندانی با «آمریکای ترامپ» ندارد و سیاست آمریکا وجود تنش در خاورمیانه است.

همچنین تهاجم اخیر آمریکایی‌ها به مواضع مقاومت در سوریه بیانگر سیگنال‌های منفی برای تمامی افرادی است که گمان می‌کردند بایدن سیاست محتاطانه و مدبرانه تری نسبت به «دونالد ترامپ» در قبال خاورمیانه و به شکل ویژه عراق در پیش خواهد گرفت.

دموکرات‌های آمریکا سعی کردند با ژست و شعار «بازگشت به دموکراسی» وارد کاخ سفید شوند، اما گویا واقعیت چیز دیگری است.

آنها اخیرا از تعلیق فروش سلاح به عربستان و امارات و اقدام برای پایان دادن به جنگ یمن سخن گفته بودند، اما هنوز چنین چیزی رخ نداده است. وعده کرده بودند متهمان در پرونده قتل جمال خاشقجی را مجازات کنند اما کمترین تحریمی برای صادر کننده فرمان قتل -محمد بن سلمان- قائل نشدند.

به نظر می رسد بایدن دچار اشتباه محاسباتی بزرگی شده است؛ از یک سو می گوید حملات آمریکا علیه مواضع نیروهای عراقی در خاک سوریه از سفارت و پایگاه‌های آمریکایی در خاک عراق محافظت می‌کند و از سوی دیگر عراق را محل و مامنی برای تسویه حساب شخصی با ایران عنوان می کند؛ امری که ناظران سیاسی طبق تجربه آن را موجب افزایش تهدیدها علیه مواضع ایالات متحده در عراق ارزیابی می کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا