خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

بلومبرگ: امارات با روی کار آمدن بایدن درپی کاهش نقش‌آفرینی مستقیم در منازعات خارجی است

بلومبرگ اعلام کرد امارات همزمان با روی کار آمدن بایدن در امریکا در تلاش برای کاهش نقش خود در منازعات خارجی و فاصله گرفتن از سیاست‌های پیشین خود است.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری امریکایی بلومبرگ اعلام کرد امارات همزمان با روی کار آمدن «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در تلاش برای کاهش نقش خود در منازعات خارجی و فاصله گرفتن از سیاست‌هایی است که در مرحله پس از بروز بهار عربی در سال 2011 میلادی اتخاذ کرده بود.

بلومبرگ به نقل از 5 شخصیت آگاه نوشت: این کشوری نفت‌خیز به صورت قابل ملاحظه حمایت لجستیک و تسلیحاتی خود از ژنرال شورشی لیبیایی یعنی «خلیفه حفتر» را کاهش داده است.

منابع مذکور که نخواستند هویت‌شان عنوان شود، اظهار داشتند: ابوظبی در حال برچیدن پایگاه نظامی خود در بندر عصب در اریتره و کاهش هر چه بیشتر حضور نظامی در جنگ یمن است.

به نوشته بلومبرگ، امارات در حالی این گام‌ها را برداشته که با نشستن بایدن بر کرسی ریاست جمهوری امریکا، واشنگتن در صدد بازبینی روابط خود با شرکای خود در کشورهای شورای همکاری است.

این خبرگزاری امریکایی در ادامه افزود هنگامی که انقلاب‌ها در سال 2011 میلادی منطقه را درنوردید، امارات تلاش کرد تا در مقابل تاثیرات اسلام سیاسی که مورد حمایت آنکارا، دوحه و تهران بود، بایستند و انقلاب معکوس را در مقابل این جریان به راه بیاندازد چرا که این تحرکات را تهدیدی برای تداوم حکمرانی خود می دید.

بلومبرگ ادامه داد که مهم‌ترین تحول در یمن اتفاق افتاد؛ به طوری که امارات که برای بیرون راندن انصارالله از صنعا به ائتلاف تحت رهبری عربستان پیوسته بود، بعد از گذشت شش سال از تحقق بسیاری از اهداف خود ناکام ماند و در بروز بدترین فاجعه انسانی در یمن مشارکت کرد؛ وضعیتی که منجر به درخواست بایدن برای توقف جنگ یمن و توقف فروش تسلیحات به عربستان و امارات شد.

منابع یاد شده به بلومبرگ گفتند: امارات به شکل کامل از لیبی خارج شده و نسبت به کارایی و موفقیت حفتر در حمله به طرابلس و سرنگونیی دولت وفاق ملی ناامید شده‌ است.

در همین رابطه، تحلیلگران سیاسی معتقدند که ابوظبی شیوه خود را تغییر داده و به راهکارهای سیاسی از طریق گروه‌های داخلی در کشورهای مورد منازعه گرایش پیدا کرده است تا خود را از پیامدهای مداخله مستقیم و پرهزینه برهاند.

«طارق مجریسی»، کارشناس سیاسی در اتحادیه اروپا گفت: با روی کار آمدن بایدن، امارات متوجه شده است که باید سیاست خود را تغییر دهد به ویژه که ابوظبی برای سال 2022-2023 میلادی نامزد عضویت غیر دائم در شورای امنیت است لذا باید برای حفظ وجهه خود احتیاط لازم را به خرج دهد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا