اجتماعیخبر اول

سازمان ملل: طولانی‌تر شدن جنگ، یمن را به «کشوری غیرقابل زندگی» تبدیل می‌کند

نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعلام کرد جنگ یمن را از کشوری فقیر به «کشوری غیر قابل زندگی» تبدیل کرده است.

میدل ایست نیوز: «اوک لوتسا»، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعلام کرد جنگ یمن را از کشوری فقیر به «کشوری غیر قابل زندگی» تبدیل کرده است.

لوتسا پیش از برگزاری کنفرانس کمک‌کنندگان به پیشگیری از وقوع قحطی با بیان اینکه ده‌ها هزار نفر در یمن در نتیجه جنگ ادامه‌دار در این کشور جان خود را از دست داده‌اند، اظهار داشت: سازمان ملل وضعیت یمن را به عنوان بدترین بحران انسانی در جهان توصیف کرده است و میلیون‌ها یمنی در فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان با گرسنگی و قحطی دست به گریبان هستند.

لوتسا در مصاحبه با خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: فاکتورهای توسعه یمن طی 6 سال جنگ همه نابود شده است و یمن فرصتی بیش از دو دهه را برای توسعه و پیشرفت از دست داده است و یقینا اکنون با توجه به شاخص‌های توسعه یکی از فقیرترین کشورهای جهان است.

نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ادامه هشدار داد اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، بازسازی یمن به عنوان یک کشور بسیار دشوار خواهد بود و اگر فاکتورهای توسعه بیش از این در معرض نابودی قرار گیرد و مردم فقیرتر شوند، یمن تقریبا کشوری غیر قابل زندگی خواهد شد.

جنگ جاری در یمن میان انصارالله یمن و ائتلاف عربی به رهبری عربستان این کشور را در آستانه نابودی کامل قرار داده است به طوری که طی این جنگ 6 ساله بسیاری از مدارس، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز خدماتی وایران شده شده و میلیون‌ها یمنی در معرض گرسنگی قرار گرفته‌اند.

لوتسا در ادامه با بیان اینکه جنگ اکنون باید متوقف شود، از کشورهای کمک‌کننده خواست تا به سرعت کمک‌های مالی خود را برای یاری به مردم یمن ارائه دهند.

یمن با جمعیتی تقریبا 30 میلیون نفره نیازمند کمک‌های سازمان ملل و کشورهای خارجی است اما حجم این کمک‌ها در سال 2020 به ویژه به دلیل پیامدهای کرونا بسیار کاهش یافت.

سازمان ملل امیدوار است تا با برگزاری کنفرانس مذکور بتواند 3.85 میلیارد دلار یعنی نیمی از نیازمندی‌های مردم یمن در سال 2020جمع‌آوری کند.

سازمان ملل پیشتر هشدار داده بود که 400 هزار کودک یمنی زیر پنج سال به دلیل سوء تغذیه مزمن در آستانه مرگ قرار دارند و این سازمان قادر به رساندن مواد غذایی به همه مردم یمن نیست.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا