خبر اولسیاسی

سه نفری که از گزارش منتشر شده درباره قتل خاشقجی نامشان حذف شد چه کسانی اند؟

سندی که روز جمعه در این باره منتشر شد فاقد نام سه نفری است در پیش از این امریکا آنها را در قتل خاشقجی مسئول دانسته بود.

میدل ایست نیوز: مدت کوتاهی پس از آنکه دستگاه های اطلاعاتی امریکا (ODNI) گزارش مربوط به قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی، را از طبقه بندی محرمانه خارج کرده و منتشر کردند، روشن شده که در اسناد منتشر شده بدون هیچ توضیحی سه نام حذف شده است.

به گزارش CNN، سندی که روز جمعه در این باره منتشر شد فاقد نام سه نفری است در پیش از این امریکا آنها را در قتل خاشقجی مسئول دانسته بود.

این گزارش افزوده که جنجال ناشی از انتشار گزارش و اینکه امریکا هیچ تحریمی علیه ولیعهد عربستان وضع نکرد باعث شد که این مغایرت به چشم کسی نیاید.

سخنگوی دستگاه اطلاعات ملی امریکا به این شبکه گفت که آنچه در سایت رسمی این دستگاه منتشر شده اصلاح شده چون «در سند اصلی به اشتباه نام سه نفر آمده که نمی بایست می آمد».

این نام های حذف شده یکی «عبدالله محمد الهورینی»، برادر سرلشکر «عبدالعزیز الهورینی»، رئیس دستگاه قدرتمند امنیت حکومتی در عربستان است. در گزارش های عربستان از عبدالله به معاون رئیس دستگاه امنیت حکومتی یاد شده است.

دو شخص دیگر «یاسر خالد السالم» و «ابراهیم السالم» هستند که هویت آنها دانسته نیست.

روزجمعه سازمان اطلاعات ملی امریکا در گزارشی اعلام کرد که مدیر این سازمان احتمال موافقت شخصی ولیعهد عربستان در حادثه ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار عربستانی، را بسیار بالا می‌داند.

به گزارش الجزیره، در این گزارش تأکید شده که سلطه ولیعهد عربستان بر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور چنان شدید است که دشوار بتوان تصور کرد که این حادثه بدون اجازه وی انجام شده است.

این گزارش 21 فرد را در این حادثه سهیم دانسته است.

خبرگزاری «بلومبرگ» پیش از این خبر داده بود که رئیس جمهوری امریکا تصمیم دارد در این راستا 76 شهروند عربستانی را تحریم کند.

مدیر جدید سازمان اطلاعات ملی امریکا متعهد شده که با پایبندی کامل به قوانین این کشور، گزارش محرمانه دستگاه‌های اطلاعاتی درباره این حادثه را منتشر کند.

قرار است تا ساعاتی دیگر متن کامل این گزارش با خارج شدن از حالت محرمانه منتشر شود.

جمال خاشقجی در 2 اكتبر 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد.

منبع
CNN

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا