خبر اولسیاسی

گذرگاه‌های مخفی و شکاف‌های مرزی؛ دو ابزار داعش برای ورود به عراق

گروه تروریستی داعش هنوز با استفاده از برخی گذرگاه های مخفی بین مرز عراق و سوریه و همچنین شکاف های مرزی، وارد خاک عراق می شود و به فعالیت خود ادامه می دهد.

میدل ایست نیوز:  بیش از سه سال از اعلام پیروزی بر گروه تروریستی داعش در عراق می گذرد اما این گروه تروریستی هنوز امنیت کشور را تهدید می کند.

داعش با استفاده از درگیری های سیاسی، حضور هسته هایش در برخی از مناطق به خصوص نوار مرزی عراق با سوریه، گذرگاه ها و تونل هایی زیرزمینی به فعالیت جنایت کارانه خود در خاک عراق ادامه می دهد.

استان الانبار در غرب عراق یکی از خطرناک ترین استان های عراق است که از دست گروه تروریستی داعش آزاد شده است اما وضعیت جغرافیایی آن با توجه به مساحت زیاد صحرایی و نوار مرزی با سوریه اوضاع شکننده امنیتی را به وجود آورده است که این امر موجب تسهیل ورود داعش از سوریه به عراق و انجام عملیات می شود.

داعش از طریق ربودن، انفجار یا حمله به یکی از مراکز امنیتی می خواهد حضور خود را ثابت کند. مقامات امنیتی در الانبار همواره اعلام می کنند که طی عملیات تعقیب عناصر داعش شماری را کشته و یا دستگیر کرده اند اما شکاف های مرزی و تونل های مخفی موجب تسهیل بازگشت عناصر داعش و آمد و شد مجدد آنها می شود.

در آخرین اقدام تروریستی داعش در صبح روز گذشته یک خودروی بمب گذاری شده در الانبار منفجر شد که در پی آن تقریبا 18 تن از نیروهای امنیتی عراق شهید و زخمی شدند.

شکاف های مرزی

سرلشکر «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق درباره فعالیت داعش توضیح می دهد که این گروه تروریستی هنوز هسته های خفته ای دارد که بسیاری از آنها پیش از این نزد دستگاه های امنیتی عراق کار می کردند و از اماکنی که به اعتقاد خودشان امن است اطلاع کامل دارند.

الخفاجی در گفت وگویی با «شفق نیوز»، اشاره می کند که اعلام آزادسازی عراق از دست داعش در واقع اعلام رها شدن از سیطره و کنترل داعش بود اما هنوز هسته های آن و فکرش در برخی استان هایی که پیشتر بر آن مسلط بوده است وجود دارند که این مساله نیاز به تلاش بسیاری برای از بین رفتن دارد.

سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق اظهار داشت که عراق برای ریشه کن کردن داعش و از بین بردن آن به ائتلاف بین المللی ضد داعش روی آورده است و بر تلاش اطلاعاتی نیز تکیه دارد چرا که نبرد کنونی با داعش صرفا نبرد اطلاعاتی-امنیتی است.

وی در ادامه گفت که داعش ابتدا فعالیت خود را در سوریه آغاز کرد و اکنون حضور مؤثری در شمال و شرق سوریه دارد و عملیات بزرگی انجام می دهد از این رو وضعیت امنیتی سوریه همواره بر ما تاثیر می گذارد چرا که هر اندازه شمار عناصر داعش در سوریه افزایش یابد، امکان ورود آنها از مرز به عراق نیز بیشتر می شود.

الخفاجی تصریح کرد که مهم ترین علت حضور عناصر گروه تروریستی داعش در الانبار نزدیکی به نوار مرزی با سوریه علاوه بر صحرای وسیع در این استان است.

وی در پایان بیان کرد که مرزهای عراق و سوریه به صورت کامل تحت کنترل است اما برخی شکاف هایی وجود دارد که داعش با سوء استفاده از آن وارد خاک عراق می شود اما نیروهای امنیتی در حال اقدام برای بستن این شکاف ها با همکاری نیروهای ائتلاف بین المللی هستند و اکنون به مراحل پیشرفته ای رسیده اند.

گذرگاه های مخفی

از طرفی دیگر «حاتم حمید»، معاون امنیتی استاندار الانبار کنترل صحرای وسیع الانبار در عراق که مشرف به 3 کشور همجوار از جمله سوریه است را امری بسیار سخت دانست.

حمید به پایگاه خبری شفق نیوز گفت که طرح های امنیتی از قبیل حمله، استفاده از پهپاد و حملات هوایی ائتلاف بین المللی در خاک سوریه و نزدیک به مرزهای عراق برای جلوگیری از ورود عناصر داعش به کشور وجود دارد.

وی فاش کرد که گذرگاه های مخفی از قدیم بین مرزهای عراق و سوریه وجود دارد که برای قاچاق استفاده می شده است اما اکنون عناصر داعش از آن برای ورود به خاک عراق استفاده می کنند.

در مقابل «مؤید الحمیشی»، کارشناس مسائل امنیتی معتقد است که عملیات تروریستی در الانبار و سایر استان های کشور ارتباطی با داعش ندارد چرا که این گروه در عراق به پایان رسیده و به خصوص پس از کشته شدن رهبرش ابوبکر البغدادی منهدم شده است.

وی در گفت وگویی با شفق نیوز اظهار داشت داعش دیگر کاریزمای ایدئولوژیک برای یارگیری جدید را برای ادامه فعالیت، تشکیل گروه ها و هسته های جدید و انجام عملیات ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا