خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

آتش گرفتن 180 تانکر و 28 کشته و زخمی؛ آمار خسارت‌ها و تلفات حمله موشکی روسیه به شمال حلب سوریه

خبرگزاری آسوشیتد پرس آمار خسارت و تلفات حمله موشکی روسیه به نفت‌کش‌ها و پالایشگاه‌های شمال حلب سوریه را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری آسوشیتد پرس آمار خسارت و تلفات حمله موشکی روسیه به نفت‌کش‌ها و پالایشگاه‌های شمال حلب سوریه را اعلام کرد.

آسوشیتد پرس با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از محل انفجار در دو منطقه الحمران و ترجین واقع در حومه استان حلب در شمال سوریه نوشت: در پی این حمله موشکی، بیش از 180 کامیون و تانکر در یک آتش‌سوزی گسترده سوخته و دستکم 4 نفر کشته و 24 تن دیگر نیز زخمی شدند.

تصاویر ماهواره‌ای که توسط شرکت “Planet Labs Inc” گرفته شده، حجم خسارت‌ها و آتش‌سوزی را نشان می‌دهد که در پی آن، منطقه نزدیک به جرابلس نابود شده است.

طبق تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از 75 کیلومتری شمال شرق حلب، در روز جمعه صدها تانکر در منطقه مذکور حضور دارند اما بر اساس تصاویر امروز، همه منطقه مذکور دچار حریق شده است.

کشتی های جنگی روسی پهلوگرفته در مدیترانه روز جمعه چندین فروند موشک دوربرد به سمت منطقه‌ای در شمال شلیک کردند که در پی آن، ده‌ها نفتکش سوخت و پالایشگاه ابتدایی پالایش نفت در حومه شمالی حلب را که در کنترل گروه های مسلح مخالف سوریه و تابع ترکیه است هدف قرار گرفت؛ اقدامی که بی سابقه نیست اما این بار دلالت های سیاسی مهمی دارد.

روسیه در ماه های فوریه و ژانویه گذشته نیز همین مناطق را هدف قرار داد. روشن است که هدف از این حملات بستن راه دسترسی مخالفان سوریه به نفت است. روسیه همچنین از این طریق نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) را تحت فشار قرار می دهد تا بتواند نفت و سوخت بیشتری برای دمشق تأمین کند.

شهر ترحین در نزدیک خط تماس میان گروه های مسلح مخالف سوریه (وابسته به ترکیه) و نیروهای قسد است. این شهر از اصلی ترین مراکز تولید نفت خام در سوریه است که نفت آن در اختیار گروه های مخالف است و آنها با قاچاق این نفت کسب درآمد می کنند.

دیگر مراکز مهم تولید نفت در سوریه، ازجمله میدان نفتی رمیلان و میدان های گازی متعدد در حومه حسکه در اختیار نیروهای قسد است. پیش از این نیروها قراردادی برای استخراج و پالایش نفت با یک شرکت امریکایی امضا کردند.

«آزاد حسو»، کارشناس سیاسی نزدیک به نیروهای دموکراتیک سوریه، تأکید می کند که روسیه تلاش می کند که به منابع اقتصادی سوریه به خصوص نفت و گاز و کشاورزی و آب دست پیدا کند و نمی گذارد که گروه های اپوزیسیون از این منابع به نحوی که خلاف خواست مسکو باشد استفاده کنند.

به نظر «طه عبدالواحد»، کارشناس مسائل روسیه، مسکو در پی بستن راه بهره برداری این گروه ها از ثروت های طبیعی سوریه است. او می افزاید که این اقدام مسکو پیامی سیاسی به ترکیه هم دارد و مسکو از این راه می کوشد که ترکیه را به اجرای توافق نامه های پیشین درباره بازگشایی جاده بین المللی و دور کردن جبهة النصره از مناطق تحت کنترل نیروهای وابسته به ترکیه وادار کند.

نیروهای قسد بخشی از نفت و گاز استخراج شده در مناطق تحت کنترل خود را به مصرف می رسانند و بخش دیگری از آن را «صادر می کنند.»

منابع آگاه می گویند که قسد سوخت صادراتی از منطقه را به سه طرف صادر می‌کند: دمشق، مخالفان سوریه، اقلیم کردستان عراق. واسطه ارسال این سوخت به دمشق شرکت «قاطرجی» و چند شرکت دیگر هستند که با نفتکش این نفت و گاز را منتقل می کنند و نفتکش‌های آنها در معرض حملات گاه و بیگاه داعش است.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا