اجتماعیخبر اولدیدگاهسیاسی

نگاهی به تغییرات جمعیت مسیحیان عراق در صد سال گذشته

در سال 1987 شمار مسیحیان عراق به اوج خود و به 1.4 میلیون رسید که معادل 8.5 درصد جمعیت عراق بود.

میدل ایست نیوز: سفر تاريخی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان، به عراق توجه های بسیاری را به وضعیت مسیحیان این کشور جلب کرده است.

عراق یا سرزمین بین النهرین از دیرباز مهد مسیحیان در منطقه بوده است و در اواخر قرن اول میلادی اکثریت ساکنان این سرزمین مسیحی و آرامی زبان بودند. می دانیم که متن مهم «دیاتسرون»، تلفیق و ترجمه ای سریانی از انجیل های چهارگانه در اوایل قرن دوم میلادی در این همین سرزمین فراهم آمد.

مسیحیان عراق در حال حاضر به 5 گروه اصلی کلدانیان کاتولیک، آشوریان نسطوری، سریانیان ارتدکس (یعقوبی)، ارمنی، پروتستان تقسیم می شوند که هریک کلیساهای گوناگونی در نقاط مختلف عراق دارند. مرکز اصلی مسیحیان عراق بغداد و موصل و منطقه موسوم به سهل نینوا (دشت نینوا) است و بیش از 70 کلیسا در بغداد وجود دارد.

مسیحیان در عراق همواره از احترام برخوردار بوده اند و همیشه در مناصب بلندپایه حکومتی حضور داشته اند هرچند در پی ظهور افراط گرایان و تروریست ها مانند دیگر طیف های ملت عراق دچار اذیت و آزار شدند.

براساس آمارها، جمعیت مسیحیان عراق در سال 1920، یعنی سال قیام مردم عراق علیه اشغالگری بریتانیا، 78.7 هزار نفر بود که 2.7 درصد جمعیت آن روز عراق را تشکیل می دادند. این جمعیت در سال های بعد با آهنگ کندی افزایش یافت تا در 1970 به 525 هزار تن رسید که 5.3 درصد جمعیت عراق را تشکیل می دادند.

در سال 1987 شمار مسیحیان عراق به اوج خود و به 1.4 میلیون رسید که معادل 8.5 درصد جمعیت عراق بود.

در سال 2003 و در پی سقوط رژیم بعث و بروز موج های تروریسم که بسیاری از شهروندان عراق به خصوص شیعیان را هدف توحش خود قرار داد، مسیحیان هم دچار مشکلات عمیقی شدند و به مهاجرت های دسته جمعی روی آوردند.

در سال 2003، بعد از بیش از یک دهه تحریم و شدت گرفتن دیکتاتوری در عراق، شمار مسیحیان عراق به 800 هزار تن کاهش یافت که 3.1 درصد جمعیت عراق را تشکیل می دادند. این روند کاهشی در سال های بعد هم ادامه یافت و در سال 2014، که شاهد شکل گیری گروه تروریستی داعش بود، جمعیت مسیحیان 400 هزار تن برآورد شده که 1.1 درصد جمعیت عراق بودند.

می دانیم که موصل مرکز فعالیت داعش در عراق و در عین حال از اصلی ترین مراکز تجمع مسیحیان در عراق بود و تروریست های داعش برخورد بسیار وحشیانه ای با همگان به خصوص اقلیت های مسیحی و ترکمانان شیعه و یزیدی داشتند. آنان بسیاری از کلیساهای کهن عراق در موصل را ویران کردند.

كليسای مار توماس که به نام یکی از حواریون حضرت مسیحی (ع) نام گذاری شده، قدیمی ترین کلیسای موصل است که در قرن ششم میلادی از آن یاد شده است. همچنین کلیسای قدیسه مسکنته است که در دوره امپراتوری ساسانی در موصل ساخته شده است.

در سال 2016 جمعیت مسیحیان عراق به 250 هزار تن کاهش یافت که 0.6 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. در سال 2021، جمعیت عراق 141 هزار تن برآورد شده که حدود 0.3 درصد جمعیت عراق را تشکیل می دهند.

پاپ فرانسیس اعلام کرده که هدفش از سفر به عراق حمایت از اقلیت مسیحی در منطقه خاورمیانه و عراق و تشویق آنان به ماندن در این سرزمین هاست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا