خبر اولدیدگاهسیاسی

بازگشت روابط دیپلماتیک بین یمن و قطر با چراغ سبز عربستان

تصمیم یمن به از سرگیری روابط دیپلماتیک خود با قطر پس از گذشت 2 ماه از آشتی کشورهای عضو شورای همکاری، نشان از وابسته بودن دولت یمن به عربستان در تصمیم گیری هایش دارد.

میدل ایست نیوز: بحران شورای همکاری، ضعف دولت مورد حمایت عربستان در یمن و عدم امکان تصمیم گیری مستقل این دولت برای اداره روابط خود با سایر کشورهای عربی نظیر قطر را آشکارتر کرد.

روابط یمن با قطر طی سال های پیش از آغاز بحران شورای همکاری در وضعیت خوبی بود و قطر در بسیاری از موارد در پروژه های خیرخواهانه و حمایت اقتصادی از یمن که یکی از فقیرترین کشورهای عربی محسوب می شود شرکت داشت اما حضور دولت و رئیس جمهوری مورد حمایت عربستان در این کشور، و وابستگی آن در تصمیم گیری هایش به ریاض، یمن را به سمت قطع روابط دیپلماتیک با قطر کشاند.

یمن نیز متاثر از عربستان با نادیده گرفتن کمک های قطر به خود، روابط خود را با قطر قطع کرد و همواره اتهام های مکرری مبنی بر حمایت این کشور از گروه انصار الله یمن متوجه آن ساخت، اتهاماتی که دوحه همواره آنها را رد کرد.

با گذشت دو ماه از آشتی کشورهای عضو شورای همکاری در شهر العلای عربستان میان قطر و کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر، یمن اقدامات خود را برای بازگشت روابط دیپلماتیک با قطر آغاز کرد.

در روز گذشته (یکشنبه)، «احمد بن عوض بن مبارک»، وزیر امور خارجه دولت مورد حمایت عربستان در یمن، طی سفری به دوحه با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر دیدار کرد و با وی بر سر بازگشت رسمی روابط دیپلماتیک بین دو کشور توافق کرد.

وزارت امور خارجه یمن اعلام کرده بود «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهور مورد حمایت عربستان در یمن نامه ای به «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر نوشته و در آن از تلاش های قطر برای حمایت از یمن و دولت آن قدردانی و تشکر کرد.

این تغییر موضع یمن در قبال دوحه در حالی که پیش از این همواره اقدام به اتهام زنی مکرر می کرد، بیش از پیش نشان دهنده این است که بحران شورای همکاری دلیل اصلی اختلافات بین یمن و قطر بود.

دولت یمن به سرعت همراهی خود با کشورهای محاصره کننده قطر را اعلام کرد که این امر نشان دهنده عدم استقلال آن در تصمیم گیری هایش دارد چرا که به سرعت تصمیمات معکوسی اتخاذ می کند و در واقع اجرا کننده دستورات ریاض است.

می توان گفت که عربستان قصد داشت به همراه امارات کشورهای وابسته به خود را علیه قطر بسیج کند اما با شکست طرح های عربستان و آشتی کشورهای عضو شورای همکاری، یمن نیز مجوز بازگشت روابط دیپلماتیک خود با قطر را گرفت.

بازگشت روابط بین قطر و عربستان قطعا به نفع قضیه یمن خواهد بود چرا که این کشور، نقش مهم و تاثیر منطقه ای و بین المللی بسزایی دارد. قطع روابط یمن با قطر علاوه بر اینکه تصمیمی نادرست بود، خسارت های زیادی برای وضعیت یمن در پی داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا