اجتماعیخبر اول

برنامه عراق برای توسعه زیرساخت های گردشگری منطقه تاریخی اور

وزیر فرهنگ و گردشگری عراق، از برنامه این وزارتخانه برای توسعه زیرساخت های گردشگری منطقه تاریخی اور خبر داد.

میدل ایست نیوز: «حسن ناظم»، وزیر فرهنگ و گردشگری عراق، از برنامه این وزارتخانه برای توسعه زیرساخت های گردشگری منطقه تاریخی اور خبر داد.

او گفت که در پی سفر پاپ به این منطقه وبرگزاری نشست مشترک پیروان ادیان الاهی، توجه ها به این منطقه جلب شده و وزارت فرهنگ و گردشگری برنامه ای برای توسعه زیرساخت های گردشگری در منطقه اور و زیگورات موجود در آن تهیه کرده است.

ناظم افزود که این منطقه نیاز به کاوش توسط کارشناسان باستان شناسی دارد و آخرین باری که حفاری شده مربوط به اوایل قرن بیستم بوده که آن هم بخش کوچکی از منطقه را شامل شده است.

وی تأکید کرد که این منطقه در فهرست میراث بشری یونسکو درج شده و باید برخی استانداردها درباره آن رعایت و از آن حفاظت شود که از همه مهم تر ایجاد مرکزی برای راهنمایی بازدیدکنندگان و ایجاد یک موزه و تعیین مسیر مشخص برای بازدیدکنندگان و گردشگران است.

او ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده این اقدامات آغاز شود تا  بتوان تبلیغات برای جذب گردشگر را آغاز کرد.

شهر باستانی اور در دهه های 1960-1970 از مراکز جذب گردشگر به عراق بود اما در پی دهه ها جنگ و بی ثباتی دیگر توجه کسی را جلب نمی کند. ضمن اینکه شیوع کرونا هم مانع از سفر گردشگران داخلی به این منطقه شده است.

شهر باستانی اور در 300 کیلومتری جنوب بغداد در نزدیکی شهر حله است که زیگوراتی هرمی شکل و چند معبد و کاخ در آن است. بیش از صد سال پیش، لئونارد وولی، باستان شناس انگلیسی، این منطقه را کشف کرد. اور از قدیم ترین شهرهای جهان است که نخستین سکونتگاه های شهری و کتابت و حکومت مرکزی را شاهد بوده است.

«علی کاظم غانم»، مدیر شورای حکومتی آثار باستانی اور، تأکید می کند که مجموعه مجاور زیگورات به 1900 سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد و می افزاید که این خانه زادگاه و سکونتگاه حضرت ابراهیم بوده است.

به گفته غانم در سال 1999 پس از آنکه پل ژان پل دوم در پی سفر به عراق برآمد این مجموعه شاهد مرمت بود اما مذاکرات واتیکان با رژیم بعث درباره این سفر به نتیجه نرسید.

یک مؤسسه ایتالیایی در همکاری با برنامه توسعه سازمان ملل در حال ساخت و سازهایی برای ایجاد استراحتگاه و راهنمایی بازدیدکنندگان و کشیدن خط برق و جاده سازی در منطقه است. غانم تأکید می کند که این اثر تاریخی نیاز به مرمت دارد و باید برای این کار بودجه اختصاص داده شود.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا