خبر اولسیاسی

آیا عربستان در جنگ یمن از پهپادهای ترکیه استفاده می‌کند؟

همزمان با تشدید نبردها در استان سوق الجیشی مارب، پست‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی درباره ورود چندین پهپاد «بایراقدار» ترکیه به یمن پس از توافق آنکارا و ریاض برای مقابله با انصارالله دست به دست شده است.

میدل ایست نیوز: همزمان با تشدید نبردها میان دولت مستعفی یمن و ائتلاف عربی به رهبری عربستان از یکسو و نیروهای انصارالله در استان سوق الجیشی مارب، پست‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی درباره ورود چندین پهپاد «بایراقدار» ترکیه به یمن پس از توافق آنکارا و ریاض برای مقابله با انصارالله دست به دست شده است.

این پست‌ها که اغلب از سوی فعالان شبکه اجتماعی تُرکیه و برخی یمنی‌های طرفدار دولت مستعفی این کشور در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسانی شده است، تاکنون به تایید یا رد نهادهای رسمی ترکیه یا ریاض نرسیده است و هیچ مقام رسمی دولتی در دو طرف بدان واکنش نشان نداده است.

چرا این موضوع اکنون مطرح می‌شود؟

این پُست‌ها و اظهارنظرها درباره هواپیماهای بدون سرنشین بایراقدار بیهوده مطرح نشده است و به گفته ناظران دارای دلالت‌ها و ابعاد مختلفی است و درست در زمانی که جبهه شمالی یمن پس از حمله گسترده انصارالله به استان مارب به عنوان واپسین دژ نیروهای یمنی مورد حمایت عربستان شاهد نبردهای نفسگیری است، این خبرها مطرح شده است.

اکنون در صورت سقوط استان مارب که دارای منابع غنی نفت و گاز است، ضربه‌ای جانکاه و سنگین بر دولت یمن و متحد سعودیش وارد خواهد آمد؛ در همین موازات، انصارالله یمن همزمان با درگیری‌های مارب، حملات پهپادی و موشکی خود به اراضی عربستان و تاسیسات نفتی این کشور را تشدید کرده است.

انصارالله یکشنبه شب گذشته از حمله با 22 فروند پهپاد و موشک بالستیک به مناطق مختلف سعودی نظیر تاسیسات نفتی آرامکو در بندر راس التنوره و دیگر اهداف نظامی در منطقه الدمام، عسیر و جیزان خبر داده بود.

پهپاد کارایِل و نه بایرقدار

«یوسف آکبابا»، تحلیلگر امور دفاعی و صنایع نظامی ترکیه درباره حضور پهپادهای ترکیه در جنگ یمن گفت: آنچه که در شبکه‌های اجتماعی درباره ورود چندین فروند پهپاد «بایراقدار» ترکیه به یمن برای مقابله با انصارالله منتشر شده است، کاملا نادرست و به دور از واقعیت است.

آکبابا در گفت‌وگو با الحرة گفت: پهپادهایی که عربستان در جنگ یمن از آن استفاده می‌کند از نوع “Vestel Karayel-SU” است.

وی تاکید کرد: تا بدین لحظه هیچ پهپاد بایراقداری در نبردهای شمال یمن حضور ندارد.

از سوی دیگر، یک منبع رسانه‌ای نزدیک به دولت ترکیه و ساکن آنکارا در پاسخ به سوالی درباره حضور بایرقدار در جنگ یمن گفت: این امر در مقطع کنونی محال است.

پهپاد شناسایی و رزمی بایراقدار تی بی 2 ساخت ترکیه در ماه های اخیر بعد از حضور موفق رزمی در سوریه ، لیبی و قره باغ به یکی از تسلیحات پر سر و صدا و در کانون توجه در جهان تبدیل شده است.

پهپاد بایراقدار TB2 به چهار موشک هدایت شونده MAM-L و MAM-C ساخت شرکت دفاعی راکستان (Roketsan) مجهز است. راکستان مهم ترین تولید کننده تسلیحات در کشور ترکیه است و در زمینه نظامی در حوزه های موشک، تسلیحات، سیستم های دریایی و پروژه های موشک های بالستیک فعالیت می کند.

قرارداد خرید پهپادهای ترکیه توسط عربستان

به گفته آکبابا، تحلیلگر امور دفاعی ترکیه، ریاض پیش از این در اوایا سال 2020 قراردادی با شرکت صنایع دفاعی ترکیه موسوم به «وستل» امضا کرد؛ قراردادی که ارزش آن 200 میلیون دلار و در چارچوب تولید مشترک پهپادهای با قابلیت پرواز در ارتفاع متوسط و از نوع «کارایِل» و انتقال فناوری ویژه آن به عربستان بوده است؛ پهپادی که در عربستان «هابوب» نام دارد.

پهپاد کاریل علاوه بر داشتن تجهیزات مربوط به دید الکترونیک و رادار ترسیم‌کننده نقشه‌های زمینی، قادر به حمل تسلیحاتی به وزن 190 کیلوگرم است همچنین قدرت پرواز مداوم این پهپاد 20 ساعت و در ارتفاع تقریبی 6850 متری است و از فاصله 200 کیلومتری کنترل می شود.

سرنگونی پهپاد ترکیه و خط و نشان کشیدن

در همین رابطه، سرهنگ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در هفتم مارس گذشته اعلام کرد پدافند دفاعی یمن موفق به سرنگون کردن پهپاد جاسوسی و رزمی کارایل شده است که ساخت ترکیه است.

وی در توئیتی نوشت: این پهپاد متعلق به نیروهای هوایی عربستان بوده است و به هنگام ماموریت تجسسی خود در منطقه المرازیق در استان الجوف توسط موشکی مناسب ساقط شده است.

در مقابل، مسئولان دولت مستعفی یمن با اشاره به امکان بروز تغییراتی در معادله نظامی در روزهای آتی، هشدار دادند:اگر نیروهای انصارالله یمن بدانند که طی روزهای آتی هشدار دادند.

«صلاح باتیس»، عضو مجلس شورای یمن گفت: معادله نظامی کاملا دگرگون شده است.

این سخنان باتیس چه بسا با ورود پهپادهای بایرقدار ترکیه به نبرد یمن مرتبط باشد.

در همین ارتباط، وزارت امور خارجه ترکیه پس از حملات پهپادی انصار الله یمن با انتشار بیانیه ای رسمی بر همبستگی خود با عربستان سعودی در برابر این حملات به خاک عربستان تأکید کرد.

در بیانیه رسمی وزارت خارجه ترکیه آمده که «ترکیه درقبال این حملات حوثی ها که تأسیسات نفتی عربستان را هدف قرار می دهد در کنار عربستان و ملت آن می ایستد».

ترکیه همچنین نسبت به حملات اخیر به خاک عربستان به خصوص حمله به بندر رأس التنوره و تأسیسات آرامکو در دمام و عربستان ابراز نگرانی کرده است.

در این بیانیه بر لزوم توقف فوری این حملات تأکید و برای «کشور دوست و برادر عربستان و ملتش بهترین چیزها آرزو» شده است.

به گفته ناظران واکنش ترکیه به این حملات در کنار سکوت آنکارا در قبال موارد مشابه پیشین نشان دهنده تمایل ترکیه به بهبود روابطش با کشورهای عربی به خصوص عربستان است.

از اوایل فوریه گذشته گروه انصارالله که کنترل صنعا پایتخت یمن را به دست دارد بر شدت حملات پهپادی و موشکی خود به عربستان سعودی افزوده است.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا