خبر اولسرخط خبرها

تماس تلفنی دبیر کل ناتو با وزیر خارجه عراق

وزیر امور خارجه عراق، با دریافت تماس تلفنی ازجانب «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، روابط عراق و ناتو را بررسی کرد.

میدل ایست نیوز: «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق، با دریافت تماس تلفنی ازجانب «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، روابط عراق و ناتو را بررسی کرد.

براساس بیانیه رسمی وزارت خارجه عراق که امروز (چهارشنبه 10 مارس) منتشر شده، استولتنبرگ در این تماس تلفنی موفقیت سفر تاریخی پاپ فرانسیس به عراق را به دولت عراق تبریک گفت و تأکید کرد که این سفر تصویری مثبت و جذاب از جامعه عراق به جهانیان عرضه کرد و نشان داد که در نقاط گوناگون عراق امنیت پایدار وجود دارد.

در این تماس تلفنی ادامه همکاری ها میان عراق و پیمان ناتو در چارچوب حاکمیت ارضی کامل عراق و مصوبات دولت بررسی شد و دبیر کل ناتو تأکید کرد که مأموریت نیروهایش در عراق منحصر به آموزش و ارائه حمایت های لجستیک به نیروها و دستگاه های امنیتی عراق می شود.

طرفین در این تماس تلفنی بر ادامه هماهنگی برای تقویت جبهه مشترک ضد تروریست های داعش تأکید کردند.

همچنین دبیرکل ناتو از وزیر خارجه عراق برای شرکت در نشست آتی نمایندگان کشورهای عضو ناتو که به صورت مجازی در روزهای آینده برای بررسی اوضاع سیاسی و امنیتی برگزار خواهد شد دعوت کرد.

این مذاکرات در حالی انجام شده که ماه گذشته دبیر کل ناتو خبر داد که این پیمان قرار است شمار نیروهای خود در عراق را 8 برابر افزایش دهد و به 4 هزار نیرو برساند.

او تأکید کرد که مأموریت این نیروها صرفا استشاری و آموزشی خواهد بود.

شب گذشته، ژنرال پی یر اولسن، فرمانده نیروهای ناتو در عراق، تأکید کرد این تصمیم به درخواست رسمی مشاور امنیت ملی عراق گرفته شده است و قرار نیست این نیروها نقش نیروهای امریکایی را در عراق بر عهده بگیرند.

وی افزود که افزایش شمار نیروهای ناتو بعد از جلسات با مشاور امنیت ملی عراق انجام شده و توافق شده که ناتو برحسب نیاز نهادهای نظامی و امنیتی عراق نیروهای مشورتی و آموزشی برای این نهادها تأمین کند.

اولسن تأکید کرد که در جلساتی که در ماه های آینده برگزار می شود درباره اینکه ناتو به کدام تشکیلات امنیتی و نظامی عراق مشورت بدهد تصمیم گیری خواهد شد.

منبع
وزارت خارجه عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا