اقتصادیخبر اولسیاسی

نمایندگان مجلس در پی تصویب لایحه بودجه 2021 بدون در نظر گرفتن ملاحظات کردها

برخی ائتلاف های سیاسی خواستار به رأی گذاشتن قانون از طریق اکثریت آرا و نه توافق سیاسی شده اند.

میدل ایست نیوز: با نزدیک شدن به زمان تصویب بودجه 2021 عراق و با شدت گرفتن اختلافات درباره سهم اقلیم کردستان در این قانون، برخی ائتلاف های سیاسی خواستار به رأی گذاشتن قانون از طریق اکثریت آرا و نه توافق سیاسی شده اند.

«میثاق الحامدی»، نماینده مجلس عراق از ائتلاف فتح، تأکید می کند که مذاکرات درباره سهم اقلیم کردستان در بودجه 2021 همچنان ادامه دارد.

او تأکید کرد که تا همین جای کار در تصویب لایحه بودجه تأخیر بسیاری شده و این تأثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد و افزود که 150 امضا جمع شده تا رئیس مجلس موظف شود که قانون بودجه را در اولین جلسه بعدی مجلس به رأی گذارد و در این باره به توافقات کاری نداشته باشد.

وی گفت که بر پایه رأی اکثریت حاضران می توان قانون بودجه را تصویب کرد و نیازی به توافق های سیاسی نیست و افزود که اگر نیروهای سیاسی می خواستند به توافق برسند تا الان رسیده بودند و انتظار بیش از این معنا ندارد.

روز دوشنبه «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، خبر داد که به خواست 150 نماینده مجلس، موضوع رأی گیری برای تصویب لایحه بودجه در دستور کار جلسه بعدی مجلس در روز دوشنبه آینده قرار می گیرد.

همزمان یک منبع آگاه در کمیسیون اقتصادی مجلس عراق گفت که این کمیسیون با جدیت در حال تلاش برای رفع اختلافات درباره مواد قانون بودجه است.

او گفت که این کمیسیون تلاش می کند که به نسخه ای از قانون برسد که مورد رضایت همه طرف ها باشد.

روز گذشته «احمد حمه رشید»، نماینده مجلس عراق از جماعت اسلامی کردستانی، گفت که شیعیان هنوز هنوز بین خودشان درباره لایحه بودجه به توافق نرسیده اند.

او همچنین تأکید کرد که یکی از گروه های سیاسی شیعی تصویب بودجه را مشروط به تصویب قانون دادگاه های فدرال کرده است.

بغداد و اربیل چند سال است که بر سر درآمدهای نفتی و درآمدهای گمرکی با یکدیگر اختلاف دارند و چند ماه است که هیئتی از اقلیم کردستان به ریاست «قباد طالبانی»، معاون رئیس دولت اقلیم، در حال مذاکره با مقامات دولت مرکزی عراق هستند اما به رغم اخبار گاه و بیگاه، هنوز به نتایج روشنی نرسیده اند.

ماه گذشته «قباد طالبانی»، معاون رئیس دولت ایالتی کردستان و رئیس هیئت مذاکره کننده اقلیم در بغداد، تأکید کرد که اقلیم کردستان آماده توافق با بغداد برای اجرای همه تعهدات است به شرطی که این توافق عادلانه و قابل اجرا باشد.

او در گفت وگو با نشریه رسمی «الصباح» عراق تأکید کرد که سهم اقلیم از بودجه فدرال پس از کسر هزینه های اساسی، 5 درصد بیشتر نیست.

وی همچنین خواستار بازسازی ساختار شرکت بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) شد به نحوی که به صورت شفاف فروش نفت سرتاسر عراق ازجمله اقلیم کردستان را برعهده بگیرد.

طالبانی همچنین شایعات درباره قرارداد فروش 50 ساله نفت به ترکیه را بی اساس دانست و گفت که توافق موجود با ترکیه به صادرات نفت از خط لوله اقلیم به ترکیه و بازاریابی برای آن توسط ترکیه مربوط می شود.

او درباره مذاکرات میان بغداد و اربیل گفت که این مذاکرات به پرونده های متعدد مربوط می شود و افزود که تا پیش از این مذاکرات با دولت مرکزی بود اما اکنون مذاکرات با تشکل های سیاسی و درباره بودجه 2021 است.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا