سرخط خبرها

انتقاد شدید «بنی گانتس» از «نتانیاهو» بابت ایجاد بحران در روابط با اردن

«بنی گانتس» تأکید کرد که عملکرد نتانیاهو در سال‌های اخیر آسیب‌های شدیدی به روابط اسرائیل با اردن زده است.

میدل ایست نیوز: در پی بحران دیپلماتیک میان اسرائیل و اردن، «بنی گانتس»، نخست‌وزیر اسرائیل، در اظهاراتی به‌شدت از «بنیامین نتانیاهو» بابت ایجاد این بحران انتقاد کرد.

او در پیامی در صفحه فیسبوک رسمی خود نوشت که اردن شریکی راهبردی برای اسرائیل است و روابط امنیتی و سیاسی با اردن سنگ‌بنای امنیت اسرائیل است.

گانتس تأکید کرد که اسرائیل متعهد به توافقات امضاشده با امان است و احترام بسیاری برای حکومت اردن و شخص ملک عبدالله قائل است اما «متأسفانه عملکرد نتانیاهو در سال‌های اخیر آسیب‌های شدیدی به روابط ما اردن زده و باعث شده که اسرائیل یکی از بنیان های امنیت و سیاست و اقتصاد خود را از دست بدهد».

او افزود که برای تقویت روابط با اردن در همه سطوح و با دیگر کشورهای منطقه با جدیت تلاش خواهد کرد.

این بیانیه پس از آن صادر شده که به علت خودداری اردن از صدور مجوز برای پرواز هواپیمای نتانیاهو، سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات متحده عربی لغو شد.

پس از گمانه‌زنی‌های متعدد درباره علت لغو سفر، نتانیاهو رسما اعلام کرد که علت لغو سفر اشکالاتی در هماهنگی‌های لازم برای انجام سفر از آسمان اردن بوده است.

او در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیران چک و مجارستان در بیت المقدس، تأکید کرد که اختلافات با اردن باعث لغو سفر شده است و افزود که این اختلافات به سفر روز گذشته ولیعهد اردن به بیت المقدس مربوط می شده است.

نتانیاهو افزود که در طی چند ساعت «سوء تفاهم» با اردن برطرف شده و وی با ولیعهد ابوظبی تماس گرفته و در «آینده بسیار نزدیک» سفر به ابوظبی را انجام خواهد داد.

او تأکید کرد که در آینده نزدیک به امارات سفر خواهد کرد.

«الجزیره» گزارش داد که این چهارمین باری است که سفر نتانیاهو به ابوظبی لغو می‌شود.

علت خودداری اردن از صدور مجوز برای پرواز هواپیمای نخست‌وزیر اسرائیل از آسمان اردن، اختلافات امنیتی این کشور با اسرائیل است که روز گذشته باعث شد ولیعهد اردن از سفر به مسجد الاقصی بازماند.

دولت اردن با انتشار بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که اسرائیل برخلاف توافق قبلی با اردن، برای این سفر تدارکات امنیتی سختگیرانه‌ای فراهم کرده بود و ولیعهد اردن برای آنکه این سفر مشکلاتی برای زندگی مردم بیت‌المقدس ایجاد نکند از انجام آن منصرف شد.

 

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا