خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

تمبر یابود سفر پاپ به اربیل؛ بروز مجدد گرایش جدایی‌طلبانه در اقلیم کردستان؟

علیرغم اعلام دولت اقلیم کردستان در غیر رسمی بودن تمبرهای تهیه شده، جنجال سیاسی ایجاد شده در عراق به ویژه در کرکوک در قبال این اقدام اربیل همچنان ادامه دارد.

میدل ایست نیوز: علیرغم اینکه دولت اقلیم کردستان با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد تمبرهای تهیه شده درباره سفر پاپ، غیر رسمی بوده و مورد تصویب قرار نگرفته و تنها ایده برخی طراحان بوده است، جنجال سیاسی ایجاد شده در عراق به ویژه در کرکوک همچنان ادامه دارد.

در یکی از این تمبرها که جنجال زیادی به پا کرده، پشت سر تصویر پاپ نقشه به اصطلاح «کردستان بزرگ» طبق ادعای جدایی‌طلبان کُرد حک شده است که شامل شهرهای عراقی نظیر کرکوک و نینوا و همچنین شهرهای متعلق به ایران و ترکیه و سوریه می‌شود.

در همین رابطه، «حاتم الطائی»، سخنگوی شورای عربی کرکوک در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: تمبری که در پی سفر پاپ فرانسیس به عراق منتشر شد، تلاشی جدایی‌طلبانه به شمار می رود چرا که دربردارنده نقشه‌ کردستان بزرگ پشت سر تصویر پاپ است؛ در این نقشه دو استان کرکوک و نینوا نیز در چارچوب این نقشه دیده می‌شود.

الطائی ضمن مخالفت شدید با افزودن کرکوک به نقشه موهوم کردستان بزرگ، اظهار داشت: اقلیم کردستان بخشی از کشور عراق است و روند چاپ تمبر باید از طریق وزارت حمل و نقل دولت فدرال انجام شود و ما مخالفت شدید خود را به تلاش‌های مقامات اقلیم برای درگیر کردن کرکوک و نینوا در منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز کردیم.

در مقابل، «نیازی معمار اوغلو»، از رهبران جبهه ترکمانان عراق، دولت اقلیم کردستان را به ترویج این نقشه از چندین سال پیش متهم کرد و افزود:انتشار تمبر امری بدون تعمد نبوده است بلکه اقدامی برنامه‌ریزی شده بوده است و پارلمان باید درقبال این موضوع حساس تحقیقات کرده و سکوت پیشه نکند.

در همین رابطه، وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای به این اقدام اقلیم کردستان عراق واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه با دعوت از مقامات عراقی برای احترام به تمامیت ارضی کشورهای منطقه، آورده است: برخی از مقامات اقلیم کرد شمال عراق پای خود را از گلیم‌شان بیرون گذاشته و تلاش کرده اند از سفر (پاپ) به عنوان بهانه‌ای به منظور انتشار خیالات واهی و توهمات خود درباره تمامیت ارضی کشورهای همسایه عراق سوء استفاده کنند.

وزارت امور خارجه ترکیه خواستار پاسخگویی فوری اربیل به اخبار مربوط به احتمال انتشار نقشه جعلی در تمبر یادبود سفر پاپ به عراق شده و تاکید کرده است: مقامات اقلیم کرد شمال عراق بهتر از هر کس دیگری از عواقب چنین امیال موذیانه‌ای مطلع هستند. منتظر اظهار نظر و پاسخگویی فوری و شفاف مقامات اقلیم کرد شمال عراق در اینباره هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم انتشار تمبری علیه تمامیت ارضی ایران توسط اقلیم کردستان عراق را خلاف اصول و قواعد بین الملل خواند و گفت: ضمن اعتراض به دولت عراق، خواستار جمع آوری و اصلاح فوری این اقدام غیردوستانه شده ایم.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره انتشار تمبری در اقلیم کردستان عراق در پی سفر پاپ به این منطقه، عنوان کرد: روشن است آنچه در فضای عمومی منتشر شده خلاف اصول و قواعد بین الملل است.

وی تصریح کرد: ایران ضمن اعتراض به دولت عراق نسبت به این موضوع خواستار جمع آوری و اصلاح فوری این اقدام غیردوستانه شده است.

در پی اعتراض حکومت ترکیه درباره احتمال انتشار یک تمبر یادبود به مناسب سفر پاپ به عراق ازسوی اقلیم کردستان، اربیل درباره موضوع توضیح داد.

جوتیار عادل، سخنگوی اقلیم کردستان عراق، در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که شماری از هنرمندان پیشنهادهای خود را درباره طرح این تمبرها به وزارت حمل و نقل حکومت ایالتی داده اند اما هنوز هیچ یک از طرح ها تصویب نشده است.

وی افزود که اقلیم کردستان براساس اصل حمایت از حاکمیت ارضی عراق مواضع خود را تعیین می کند و هرچه در این باره مطرح شده در حد پیشنهاد بوده است.

«محمد حاج محمود»، دبیر حزب سوسیالیست دموکرات اقلیم کردستان هم با بیان اینکه انتشار نقشه کردستان بزرگ در تمبر یادبود سفر پاپ، امری «مثبت» بوده است، خواستار حمایت دیگر گروه‌ها از این اقدام شد و افزود:همه باید به بیان آرای خود در این باره بدون ترس از احدی بپردازند.

یکی از رهبران حزب دموکرات اقلیم کردستان نیز در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: نقشه تهیه شده عملا نشانگر مناطق دارای اکثریت کُرد است و این امر برکسی پوشیده نیست، کُردها بیش از یکصد سال پیش در چهار کشور عراق، سوریه، ترکیه و ایران بر اساس توافق سایکس بیکو پراکنده و جدا شدند و نویسندگان و مفکران کُرد در این باره ایده‌ها و آرا بسیاری دارند اما این امر بدین معنی نیست که دولت اقلیم کردستان آن را به رسمیت شناخته است، نمی‌توان مسئولیت انتشار یک تصویر یا طرح را که به شکل غیر رسمی منتشر شده است، به دولت اقلیم نسبت داد.

اما در مقابل، «احمد غالب»، عضو جریان مدنی عراق گفت: اوضاع عراق تاب تحمل این چنین مسائلی را ندارد و انتشار این نقشه نشانگر تمایل آشکار و جدایی‌طلبانه عوامل پشت پرده این اقدام است.

وی گفت: اقلیم کردستان چهار سال پیش با برگزاری همه‌پرسی جدایی‌طلبانه تلاش کرد تا از عراق جدا شود اما این نقشه‌شان نقش برآب شد.

گفتنی است بر یکی از طرح‌های منتشر شده روی تمبر نقشه جعلی چاپ شده که بخش‌هایی از کشورهای ترکیه، ایران و سوریه را در درون منطقه اقلیم کرد عراق نشان می‌دهد.

در این نقشه جعلی علاوه بر بخش‌هایی از ترکیه و سوریه، استانهای آذربایجان غربی و کردستان، و بخش‌هایی از آذربایجان شرقی ایران نیز به عنوان خاک اقلیم کرد شمال عراق ترسیم شده است.

از طريق
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا