سرخط خبرهاسیاسی

هماهنگی دستگاه اطلاعاتی ترکیه و مصر برای برگزاری نشستی دوجانبه در قاهره

منابع آگاه در دستگاه اطلاعاتی مصر اعلام کردند یک مسئول امنیتی مصر تماسی از همتای ترکیه‌ای خود برای برگزاری نشستی مشترک در قاهره دریافت کرده است.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه در دستگاه اطلاعاتی مصر اعلام کردند یک مسئول امنیتی مصر تماسی از همتای ترکیه‌ای خود دریافت کرده که در آن از تمایل آنکارا برای برگزاری نشست مشترک به منظور گفت‌وگو بر سر همکاری دوجانبه خبر داده است.

منابع مذکور در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تصریح کردند: مسئول مصری از این درخواست طرف تُرک استقبال کرده و قول داده است این نشست در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار شود.

این تماس‌ها در پی ارتباطات غیر رسمی میان مسئولان امنیتی مصری و ترکیه برای پیشبرد منافع خود در پرونده‌های مورد اختلاف انجام شده است.

پیش از این، اردوغان با بیان اینکه ترکیه تماس‌های امنیتی و دیپلماتیکی با طرف مصری دارد، تاکید کرد: ما خواهان تداوم این تماس‌ها هستیم و اگر نتایج مثبت به همراه داشته باشد، آن را تقویت و سطحش را ارتقا خواهیم داد.

وی گفت که دوستی میان دو ملت مصر و ترکیه همچون روابط میان دو ملت مصر و یونان نخواهد شد.

رئیس جمهوری ترکیه از سوی دیگر تصریح کرد که موضوع رزمایش‌های مشترک ریاض و آتن را با مسئولان عربستانی مورد بررسی قرار خواهد داد.

در همین رابطه، «مولود چاووش اغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه هم پیشتر اعلام کرده بود آنکارا تماس‌های دیپلماتیک با مصر را بدون هیچگونه پیش‌شرطی آغاز کرده است همچنین هیچ دلیلی برای ممانعت از بهبود مناسبات با عربستان وجود ندارد.

چاووش اوغلو تاکید کرد اگر عربستان گام‌های مثبتی بردارد، ما نیز رفتاری مشابهی در پیش خواهیم گرفت؛ این امر درخصوص امارات نیز صدق می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با بیان اینکه شدت حملات منفی علیه ترکیه در برخی کشورهای شورای همکاری کاهش یافته است، تاکید کرد: آنکارا در سطح امنیتی و وزارت خارجه تماس‌هایی با مصر در دارد.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا