اجتماعیخبر اول

برنامه جهانی غذا: 3 میلیون عراقی غذایی کافی برای خوردن ندارند

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد تاکید کرد 10 درصد از مردم عراق غذای کافی برای خوردن ندارند.

میدل ایست نیوز: برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد تاکید کرد 10 درصد از مردم عراق غذای کافی ندارند و کاهش ارزش دینار در برابر دلار امریکا منجر به افزایش 14 درصدی هزینه سبد غذایی شده است.

«عبدالرحمن میحاج»، نماینده برنامه جهانی غذا در عراق گفت: این نهاد بهای مواد غذایی از جمله میانگین نرخ سبد غذایی که در هر روز به 2100 کالری می‌رسد را رصد می‌کند و بر این اساس، 10 درصد از مردم عراق غذایی کافی برای خوردن ندارند و 35 درصد نیز ناچار به خرید مواد غذایی ارزان قیمت هستند.

وی افزود: تقریبا 3 میلیون عراقی از جمله بیش از 700 هزار آواره، غذایی کافی برای خوردن ندارند و برنامه جهانی غذا در سال جاری در تلاش است تا به 849 هزار نفر در سراسر عراق که وضعیت مالی ضعیف‌تری دارند، کمک‌هایی ارائه دهد.

میحاج تصریح کرد: فعالیت برنامه جهانی غذا در مناطق جنوبی عراق در حال توسعه است چرا که این مناطق در وضعیت معیشتی پایین‌‌تری قرار دارد.

نماینده برنامه جهانی غذا در عراق پیش‌بینی کرد که میزان فقر در عراق به 31.7 درصد رسیده است و با کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ سبد غذایی این آمار افزایش خواهد یافت و این امر تاثیر مستقیمی بر امنیت غذایی شهروندان عراقی به ویژه آوارگان و پناهندگان و اقشار ضعیف خواهد گذاشت.

وی در ادامه بر لزوم ارائه یارانه بر مواد غذایی به منظور کاستن از تاثیر کاهش ارزش پول ملی و توان خرید اقشار ضعیف تاکید کرد و افزود: همچنین باید با تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی سطح تولید داخلی را افزایش داد تا کالاهایی که می‌توان در داخل کشور تولید کرد، به شکل ارزان‌تری به دست مصرف‌کنندگان برسد.

بهای مواد غذایی و کالاهای دیگر در عراق پس از تصمیم دولت در کاهش ارزش پول ملی از 1190 دینار در برابر یک دلار به 1450 دینار، شاهد افزایش قابل توجهی بوده است.

در همین رابطه، «مازن الفیلی»، عضو کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری عراق تصریح کرد: پارلمان قادر به کاهش قیمت‌گذاری دلار از طریق بازگرداندن نرخ دلار به 1190 دینار است اما این امر منجر به بازگشت لایحه بودجه به دولت برای اصلاح قیمت‌گذاری دلار می‌شود.

«ندی شاکر»، دیگر عضو کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری پارلمان عراق روز گذشته تاکید کرده بود که بازگرداندن نرخ دلار به 1190 دینار مستلزم توافق گروه‌های سیاسی است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا