خبر اولسیاسی

جزئیاتی از پرونده سید حسن نصرالله در دستگاه اطلاعات ارتش اسرائیل

نشریه «یدیعوت اخرونوت» جزئیاتی از پرونده دبیر کل حزب الله لبنان را که توسط 15 کارشناس اسرائیلی در واحد اطلاعات ارتش اسرائیل (امان) به روز می شود، فاش کرد.

میدل ایست نیوز: نشریه «یدیعوت اخرونوت» در گزارشی با نام «پرونده نصرالله» جزئیات تازه ای از پرونده دبیر کل حزب الله لبنان را که توسط 15 کارشناس اسرائیلی در واحد اطلاعات ارتش اسرائیل (امان) به روز می شود فاش کرد.

براساس گزارش این نشریه که بخش هایی از آن با  هماهنگی دستگاه اطلاعات ارتش اسرائیل از حالت محرمانه خارج شده، کار این واحد در نظر داشتن همه تصمیمات و کنش های سیدحسن نصرالله و پیش بینی واکنش های او به اقدامات اسرائیلی است؛ گزارشی که به نظر نمی آید چیزی بیش از جنگ روانی اسرائیل علیه رهبر مقاومت لبنان باشد.

یکی از این کارشناسان که در گزارش از وی به «خانم دکتر» یاد شده، سیدحسن نصرالله را «شخصیتی پیچیده می خواند که نمی شود به همه ابعاد شخصیتش دست یافت، و توانایی های راهبردی ویژه ای دارد و برای همه سه دهه است که رهبری اش هیچ منازعی نداشته است، شخصیتی هوشمند و هوشیار».

یک کارشناس دیگر که از وی به «سرهنگ الف» یاد شده نیز تأکید می کند که دبیر کل حزب الله شخصیتی کاریزماتیک است که مشاوران زیادی ندارد و بسیار مراقب است که تصمیم گیری نظامی از کنترلش خارج نشود.

این گزارش که در تبلیغات یدیعوت احرونوت «سرشار از اطلاعات جزئی» خوانده شده بود در عمل چیز زیادی دربر ندارد که برای مخاطبان عرب نادانسته باشد. این کارشناسان دبیر کل حزب الله را «تنها نقطه ثابت در خاورمیانه سرشار از تغییر» خوانده اند.

براساس این گزارش، نصرالله مطبوعات اسرائیل را به دقت پیگیری می کند، همه خبرنگاران و کارشناسان رسانه های اسرائیلی را می شناسد، و درباره مخفی ماندن محل سکونتش بسیار مراقب است. او از تلفن همراه استفاده نمی کند، دستورات را ازطریق معاونان و مشاورانش ابلاغ می کند.

در این گزارش آمده که سیدحسن نصرالله به خصوص بعد از 2006 به علت تدابیر شدید امنیتی تحرک کمتری دارد و این بر سلامتی او تأثیر گذاشته است، ضمن اینکه عدم حضورش در فضای باز باعث شده که در فیلم هایی که از وی منتشر می شود مشخص باشد که کمبود ویتامین دی دارد.

در فضای شیوع کرونا، او حاضر به استفاده از واکسن های امریکایی نشده و برای در امان ماندن از ویروس، محدودیت های خود را بیشتر کرده است.

با این همه او «به صورت دو فاکتو» حاکم عملی لبنان و قدرتمندترین شخصیت این کشور است.

این گزارش دبیر کل حزب الله لبنان را شخصیتی با ایمان تصویر کرده که به شک و تردید راه نمی دهد و نمی گذارد مشاوران و دستیارانش دچار چنین وضعیتی شوند.

به لحاظ مالی، در این گزارش آمده که  نصرالله توجه بسیاری به وضعیت فقیران لبنان به خصوص شیعیان دارد و شخصا هیچ اموال و زمینی برای خود ندارد و آدمی نیست که چندان درگیر اقتصاد باشد در حدی که در فضای سیاسی آکنده از فساد لبنان این برای او «نقطه ضعف» به شمار می رود. البته حزب الله فعالیت های اقتصادی گسترده ای دارد که در چارچوب شرکت ها و نهادهای رسمی فعالیت خیریه و درآمدزایی می کنند.

این گزارش همچنین تأکید می کند که نکته غافلگیرکننده آن است که این طور نیست که نصرالله همه وقتش را به اسرائیل بگذراند، او به کتاب های تاریخ و جامعه شناسی علاقه دارد و این گونه کتاب ها را با دقت دستچین می کند و می خواند.

 

منبع
النهار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا