خبر اولسیاسی

شکست تلاش های امریکا برای آغاز مجدد گفت وگوی بین کردها در سوریه

تلاش های هیئت امریکا در شمال و شرق سوریه برای از سرگیری گفت وگوی بین کردهای سوریه که به دلیل انتخابات ریاست جمهوری امریکا متوقف شده بود، ناکام ماند.

میدل ایست نیوز: دیدارهای اخیر نماینده امریکا با طرف های کرد (احزاب وحدت ملی کرد و شورای ملی کرد) مذاکره در شرق سوریه برای وادار کردن دو طرف به گذر از اختلافات و از سرگیری مذاکرات با وجود اعلام حمایت علنی دو طرف از مذاکره، با شکست مواجه شد.

ناظران معتقدند بازگشت هیئت امریکا به شمال شرق سوریه، بازتاب دهنده تمایل امریکا برای موفقیت این گفت وگو در سایه شکست روند کمیته قانون اساسی در سوریه است.

برخی ناظران به ذره امیدی که نسبت به موفقیت این روند پس از تغییرات در امریکا و برخی از کشورهای منطقه ای ایجاد شده، اشاره دارند اما برخی دیگر با توجه به تلاش های حزب اتحادیه دموکراتیک برای دستیابی به توافقی بدون تغییر، موفقیت آمیز بودن این مذاکرات را بعید می دانند.

هیئت مذاکره کننده امریکا در شمال و شرق سوریه که اشراف مذاکرات بین کردها در سوریه را برعهده دارد، طی روزهای اخیر با دو طرف مذاکره دیدار کرد تا زمینه را برای آغاز نشستی جدید و دور تازه ای از مذاکرات بین کردها فراهم کند.

یک منبع مطلع از شورای کرد توضیح داد «دیوید براونستین»، فرستاده ویژه امریکا به شمال و شرق سوریه، در جلسه دوشنبه گذشته به هیئت شورای کرد تاکید کرده است که دولت جدید امریکا برای موفقیت آمیز بودن مذاکرات بین کردها مصمم است.

این منبع افزود که هیئت شورای کرد مجددا شروط خود برای از سرگیری مذاکرات از جمله لزوم عذرخواهی از برخی اظهارات رهبران احزاب وحدت ملی، متوقف کردن دستگیری برخی از معلمان و آتش زدن دفاتر را مطرح کرد.

این منبع اشاره کرد که شورای کرد از فرستاده ویژه امریکا خواستار تعیین یک جدول زمانی برای گفت وگو بین کردها شدند و یک منبع دیگر نیز تاکید کرد که احزاب وحدت ملی در دیدار با فرستاده امریکا بر آمادگی خود برای از سرگیری مذاکرات تاکید کردند.

در همین راستا، «شلال کدو»، عضو ائتلاف ملی سوریه از شورای ملی کرد گفت که منطقه شاهد گفت وگو بین هیئت نمایندگی امریکا و دو طرف مذاکره کردها با هدف از سرگیری مذاکرات است.

وی افزود: فضای مذاکرات بین کردها به علت جنگ رسانه ای از سوی حزب دموکراتیک علیه شورای ملی مسموم شده است و باید فضا بار دیگر برای موفقیت آمیز بودن گفت وگوهای آتی آماده شود.

این عضو ائتلاف ملی سوریه ضمن تاکید بر لزوم تعیین محدودیت زمانی برای گفت وگو به علت تمایل همه طیف های منطقه به موفقیت آمیز بودن این گفت وگوها، از آمادگی حزبش برای گفت وگوی جدی و حقیقی خبر داد.

وی احتمال داد گفت وگو در دوره آتی از سرگرفته شود و گفت گفت وگوها باید بر اساس شفافیت، نیت صادقانه و همچنین تصمیم ناظر و دو طرف مذاکره کننده بر موفقیت آمیز بودن آن، انجام شود.

در جبهه مقابل اما «صالح کدو» یکی از بارزترین مذاکره کنندگان احزاب وحدت ملی گفت که هیچ اتفاقی جدیدی تاکنون در رابطه با از سرگیری گفت وگوها انجام نشده و هیچ اجماعی بین احزاب وحدت ملی و شورای ملی کرد صورت نگرفته است.

وی موضع احزاب وحدت ملی را واضح دانست و بر آمادگی این احزاب برای تداوم گفت وگوها تاکید کرد.

«محمد رضوان»، فعال سیاسی در ارزیابی این گفت وگوهای طولانی و اختلافات بین دو طیف اصلی کردها در سوریه گفت: گفت وگو میان کردها از زاده امروز نیست بلکه از سال 2012 تاکنون بر سر نیروی نظامی و امنیتی برای اداره منطقه، چگونگی مدیریت مدنی و نهادها و ادارات و دخالت های اطراف خارجی وجود دارد.

رضوان افزود: اقدامی دیگر از سوی برخی از افراد مستقل و روشنفکران کرد تحت نظارت «مظلوم عبدی»، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) صورت گرفت اما به خصوص پس از دخالت روسیه و گشودن باب گفت وگو بین حزب اتحادیه دموکراتیک و نظام سوریه و همزمان با تغییر دولت امریکا و تغییر رویکرد امریکا در تعامل با پرونده سوریه به نتیجه ای نرسید.

پیش از این یک منبع مطلع اعلام کرده بود که مذاکرات کردهای سوریه از نیمه ماه مارس بین شورای ملی کرد و احزاب وحدت ملی کرد به رهبری حزب اتحاد دموکراتیک با اشراف «دیوید براونستین»، نماینده ویژه امریکا در سوریه از سر گرفته خواهد شد.

این منبع گفته بود براونستین اوایل ماه مارس برای اشراف بر از سرگیری مذاکرات بین کردها که بیش از 3 ماه متوقف شده است وارد منطقه تحت کنترل کردها در سوریه خواهد شد.

منبع مذکور تاکید کرده بود که هنوز نشستی بین گروه های کرد صورت نگرفته و آغاز مرحله سوم مذاکرات در گرو ورود هیئت وزارت خارجه امریکا به منطقه است.

دور نخست مذاکرات کردها در آوریل و با حمایت امریکا و فرانسه آغاز شد که طرفین به چشم اندازی سیاسی در خصوص 5 مساله سیاسی دست یافتند.

دور دوم این مذاکرات نیز در ژوئن و با حضور «مظلوم عبدی»، رهبر قسد، «جیمز جفری»، نماینده ویژه امریکا در سوریه علاوه بر نمایندگانی از شورای کرد آغاز شد و با اعلام تشکیل مرجعیت سیاسی کرد به پایان رسید.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا