خبر اولدیدگاهسیاسی

نگرانی مصر و اردن از پیروزی جنبش حماس در انتخابات فلسطین

مصر و اردن از پیروزی جنبش حماس در انتخابات آتی فلسطین و رسیدن آن به کرانه باختری نگرانند و آن را چالش و تهدیدی برای امنیت ملی خود به حساب می آورند.

میدل ایست نیوز: روزنامه «times of israel» در مطلبی نوشت با وجود اعلام حمایت مصر و اردن از برگزاری انتخابات در فلسطین، اما دو کشور محافظه کاری و نگرانی شدیدی در خصوص رای آوردن جنبش حماس و در دست گرفتن نظام سیاسی فلسطین دارند.

به گزارش این روزنامه، دو کشور اختلافاتی با حماس دارند که یکی از شاخه های گروه اخوان المسلمین محسوب می شود، گروهی که از مخالفان نظام سیاسی مصر و اردن است و یکی از تهدید های امنیت ملی اردن و مصر به شمار می رود.

این روزنامه اسرائیلی نوشت دیدار اعلام نشده رؤسای اطلاعات مصر و اردن با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله، تنها دو روز پیش از اعلام برگزاری انتخابات فلسطین انجام شد.

انتخابات پارلمانی فلسطین در 22 مه 2021 و انتخابات ریاست جمهوری آن در 31 ژوئیه برگزار خواهد شد.

«غیث العمری»، یک مسئول سابق در تشکیلات خودگردان فلسطین در این رابطه گفت: اردن و مصر به حماس به دید یک سازمان تروریستی می نگرند و معتقدند بالا آمدن حماس در انتخابات فلسطین مساله ای برای امنیت ملی دو کشور محسوب می شود.

نگرانی های مصر و اردن در حالی ظهور می یابد که جنبش فتح که کنترل کرانه باختری را در دست دارد، دچار چند دستگی و اختلاف شده است.

جنبش فتح همانند سال 2006 دچار چند دستگی شدید شده و محمود عباس با چند رقیب احتمالی از جمله «مروان البرغوثی»، «محمد دحلان»، «ناصر القدوه» و پسر «یاسر عرفات» مواجه است.

در دو روز گذشته اما کمیته مرکزی جنبش فتح تصمیم به لغو عضویت ناصر القدوة از جنبش فتح به علت مواضع علنی اش که فراتر از آیین نامه داخلی جنبش و مصوبات آن است، گرفت.

با این حال «احمد مجدلانی»، مقام برجسته فلسطینی گفت كه قانون جدید انتخابات كه نمایندگی پارلمان را فقط با توجه به رای مردم انتخاب می كند از دستیابی حماس به پیروزی قاطع جلوگیری خواهد كرد.

مجدلانی، وزیر پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین که در مذاکرات اخیر میان جناح های فلسطینی شرکت کرده بود، افزود: نگرانی آنها پیروزی حماس در انتخابات است و این وضعیت منطقه را پیچیده می کند.

مجدلانی گفت که هر جناحی چه در متن انتخابات و چه پس از آن نیاز به ایجاد اتحاد و ائتلافاتی دارد.

شاخه اخوان المسلمین در اردن که با حماس متحد است، یکی از خطرناک ترین مخالفان سازمان یافته پادشاهی اردن محسوب می شود که در همین راستا «عبدالله الثانی»، پادشاه اردن، فعالیت اخوان المسلمین را در سال گذشته ممنوع کرد.

این مسئول فلسطینی گفت علاوه بر پیروزی نمادین اخوان المسلمین در فلسطین، رسیدن حماس به کرانه باختری می تواند چالشی امنیتی برای مرزهای اردن به شمار آید.

یک مسئول فلسطینی دیگر ادعا کرد اردن و مصر اعتراض خود را نسبت به مجوز ورود حماس به انتخابات فلسطین بیان کردند و این امر به آن دلیل است که بیم دارند فشارها برای اعطای حق رای به اخوان المسلمین در کشورشان تشدید شود.

مصر نقش بسزایی در پیشبرد انتخابات فلسطین از طریق میزبانی مذاکرات گروه های مختلف در قاهره داشت و همچنین گذرگاه مرزی رفح با غزه را بدون محدودیت برای نخستین بار طی سال های گذشته به عنوان دلیلی بر حسن نیتش بازگشایی کرد.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا