خبر اولسیاسی

«برهم صالح»: خروج نیروهای خارجی از عراق تصمیمی عراقی و حاکمیتی است/ روابط ایران و عراق ریشه در تاریخ و فرهنگ دارد

رئیس جمهور عراق در بخشی از مصاحبه خود با شبکه «اسکای نیوز» درباره روابط بغداد و اربیل و روابط عراق با امریکا و ایران و دیگر کشورهای منطقه توضیح داد.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه «اسکای نیوز» درباره روابط بغداد و اربیل و روابط عراق با امریکا و ایران و دیگر کشورهای منطقه توضیح داد.

او گفت که رابطه بغداد و اربیل باید مبتنی بر قانون اساسی باشد هرچند قانون جای برداشت‌های گوناگون دارد ولی باید گفت که این رابطه در حال حاضر رابطه سالمی نیست و ساختار آن مناسب وضعیت فعلی نیست و باید در گفت‌وگوهای ملی راه حلی ریشه‌ای برای آن یافت.

او گفت که ادامه وضعیت کنونی ممکن نیست و بسیاری در بغداد و اربیل نیز این را قبول دارند و افزود که نه کردها از این وضعیت راضی هستند نه اعراب.

وی تأکید کرد که در جنگ با داعش نیروهای ارتش عراق در کنار الحشد الشعبی و نیروهای پیشمرگه در یک جبهه می‌جنگیدند و باید دید چرا به وضعیت فعلی رسیده‌ایم و باید در گفت‌وگویی ملی به این مسئله رسیدگی کرد و معلوم کرد که هر طرف چه حقوق و وظایفی دارد و سازوکار مشارکت همگان در مدیریت کشور چیست.

برهم صالح روابط عراق با امریکا را رابطه‌ای مهم برای عراق دانست و گفت که این روابط مبتنی بر منافع مشترک است و ما اکنون گفت‌وگوی راهبردی با امریکا داریم که شامل مسائل مهمی ازجمله حضور نیروهای نظامی امریکایی می‌شود.

وی گفت که نیروهای امریکایی به درخواست عراق برای جنگ با داعش وارد این کشور شدند و ائتلاف بین‌المللی نقش مهمی در حمایت از عراق در پیروزی بر داعش داشت و از این بابت از آنها متشکریم.

برهم صالح تأکید کرد که یک اراده و تصمیم عراقی درباره پایان دادن به حضور نیروهای رزمی خارجی در عراق وجود دارد و در طی گفت‌وگوهای راهبردی شمار این نیروها در عراق کاهش یافته است و اکنون بیش از 2500 نیرو نیست که کار اصلی آنها آموزش و همکاری امنیتی است.

او گفت که نخست وزیر در سخنرانی دو روز پیش خود تأکید کرد که این موضوع در گفت‌وگوهای راهبردی پیگیری خواهد شد و افزود که این تصمیمی عراقی و حاکمیتی است و برای اجرای آن هر کاری لازم باشد انجام می‌شود.

برهم صالح گفت که «جو بایدن» را شخصا می‌شناسد و او را از افراد آشنا به مسائل عراق می‌داند و افزود که منافع عراق ایجاب می‌کند که با امریکا روابط خوبی داشته باشد که در این روابط بر حاکمیت ارضی عراق و لزوم به دست گرفتن کامل پرونده امنیتی کشور توسط حکومت عراق تأکید می‌کنیم.

او در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع تماس تلفنی چندی پیش وی با رئیس جمهور ایران موضوع سفر پاپ بوده، گفت که اصلا چنین چیزی نیست.

رئیس جمهور عراق تأکید کرد که به لحاظ تاریخی تعادل در خاورمیانه میان ایران و آناتولی و سرزمین‌های عربی بوده و اکنون در قرن 21 باید عراق از موقعیت جغرافیایی ممتاز خود استفاده کند و آن را عامل قدرت خود سازد و ایران هم به عنوان یک همسایه با پیوندهای تاریخی و فرهنگی و منافع مشترک امنیتی روابط ویژه‌ای با عراق دارد.

او افزود: من می‌خواهم روابط ما با ایران روابطی دوستانه و تعامل و همکاری باشد و هم ما به چنین روابط نیاز داریم هم ایران و نمی‌خواهیم به دوره‌های تلخ گذشته برگردیم و نمی‌گذاریم طرف‌هایی از حساب پول و جان ملت عراق بخواهند اختلاف خودشان با ایران را تصفیه کنند.

وی تأکید کرد که منافع ایران ایجاب می‌کند که عراق حکومتی مقتدر و دارای حاکمیت داشته باشد و  امکان ندارد که عراق تابع ایران یا هیچ کشور دیگری باشد و روابط عراق ایران باید روابط میان دو حکومت دارای حاکمیت و استقلال باشد که البته در آن ویژگی‌های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی هم باید در نظر گرفته شود و کسی نمی‌تواند آنها را نادیده بگیرد چون این واقعیت تاریخ و جغرافیا است و هر حالتی غیر از این نه به نفع عراق است و نه ایران چون عراق را به میدان نزاع تبدیل می‌کند.

وی افزود که حالت‌های دیگر را تجربه کردیم وبه فجایعی رسیدیم که به نفع هیچ کسی نبود و تأکید کرد که ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی عراق باعث می‌شود که عراق مستقل دارای حاکمیت کامل ارضی منفعت مشترک ایران و ترکیه و کشورهای عربی باشد.

منبع
اسکای نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا