خبر اولسیاسی

برهم صالح: نظام حکمرانی کنونی دچار اختلال ساختاری است/ در حال تدوین قانونی برای بازپس گیری اموال عراق در خارج هستیم

رئیس جمهور عراق با تأکید بر اینکه عراق نیازمند نظام حکمرانی متفاوتی است از تلاش برای تدوین قانونی جهت بازپس گیری اموال غارت شده عراق در خارج خبر داد.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح» رئیس جمهور عراق، با تأکید بر اینکه عراق نیازمند نظام حکمرانی متفاوتی است از تلاش برای تدوین قانونی جهت بازپس گیری اموال غارت شده عراق در خارج خبر داد.

او در مصاحبه با شبکه عربی «اسکای نیوز» گفت که در مقام رئیس جمهور عراق به دور از پرده پوشی و با صراحت تمام می گوید که نظام حکمرانی فعلی تأمین کننده مطالبات ملت عراق نیست و دچار اختلالات ساختاری است و افزود که مردم عراق شایسته خدمات، آموزش، و نمایندگی بهتری در حکومت هستند و کشور نیازمند یک قرارداد اجتماعی تازه است.

صالح تأکید کرد که آنچه در 2003 رخ بدون تردید تحولی تاریخی در عراق بود و در آن قانونی تدوین شد که مردم عراق در انتخاباتی آزاد آن را پذیرفتند اما تجربه نشان داد که اختلالات نه چندان کمی در آن وجود دارد.

وی افزود که وضعیت خدمات در کشور بسیار بد است و این در حالی که کشور امکانات و ثروت و توانایی های بسیاری دارد و این یعنی که نظام فعلی نمی تواند به مسئولیت خود به درستی عمل کند.

رئیس جمهور عراق درباره پیشنهاد نخست وزیر عراق برای برگزاری گفت وگوی ملی، گفت که ما نیازمند یک گفت وگوی ملی و نشستن پشت میز مذاکره برای گفت وگو درباره این مسائل به صورت عمیق هستیم و اینکه دریابیم اختلال کجاست و درباره عملکرد نظام حکومت و پارلمان و مسئله حمل سلاح و حضور نظامی خارجی در عراق جنگ با تروریسم و مشارکت ملی و روابط با همسایگان بحث کنیم.

وی گفت که قانون اساسی 2003 مبتنی بر تعادلات و رویکردهای مشخصی است که شیعیان و کردها در آن طرفی اساسی بودند و اهل سنت درباره آن بحث هایی داشتند و کار به تروریسم و جنگ و خشونت و مشکلات انجامید اما جدا از همه اینها نباید از یاد برد که عراق در این مدت شاهد تشکیل 6 یا 7 دولت بوده و هیچ رئیس جمهور یا نخست وزیر سابقی به پای دار نرفته است و همه چیز براساس ساختارهای قانونی و دموکراتیک پیش رفته آن هم در کشوری که اصلا با چنین سنتی آشنا نبود.

او گفت که می خواهیم وضعیتی تازه بسازیم و از تجربه های گذشته درس بگیریم و در نظام حکومت تجدیدنظر ساختاری کنیم و وضعیت خاص همه طرف ها در نظر بگیریم تا بر سر حکومتی مقتدر که بتواند قانون را درباره همه اعمال کند و از حاکمیت ارضی کشور دفاع کند به توافق برسیم.

صالح افزود که درباره دخالت خارجی باید توجه داشته باشیم که این دخالت توسط خود ما انجام می شود و افزود که عراق کشوری مهم و اساسی در منطقه است و نیازی به قیمومت و دخالت دیگران ندارد.

او در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات پیش روی اجرای انتخابات گفت که انتخابات را با سختی و با همه مشکلات موجود برگزار خواهیم کرد و در این باره عزمی راسخ وجود دارد چون انتخابات مهم و بنیانگذار مرحله ای تازه در کشور خواهد بود چون وضعیت کنونی ادامه دادنی نیست و باید اینقدر شهامت داشته باشیم که سراغ صندوق های رأی برویم.

صالح گفت که فساد معضلی بزرگ در کشور و اقتصاد سیاسی خشونت است و افزود که فساد مالی موجب فساد انتخاباتی می شود که چرخه ای خطرناک می سازد و باید به این وضعیت پایان داد.

او گفت که تظاهرات مردمی اکتبر 2019 مطالبه انتخابات شفاف و پیش از موعد را مطرح کرد و باید اعتماد مردم را به انتخابات جلب کرد و افزود که انتخابات سابق شاهد تقلب بسیار بود و در مقام حکومت و شهروند عراق باید فرصت هرگونه تقلب را از همگان گرفت.

رئیس جمهور عراق گفت تلاش های گسترده در مبارزه با فساد جریان دارد و در این باره کارهای مهمی شده است و خبر داد که ریاست جمهوری در حال تدوین قانون مهمی برای تعیین سازوکاری برای بازیابی اموال غارت شده عراق است و این  قانون به مجلس خواهد رفت و افزود که در هر حال باید توجه داشته باشیم که انتخابات شفاف به ما کمک می کند که نظام حکومتی تازه ای بسازیم که در آن تجربه های سابق در نظر گرفته شود.

وی گفت: انتخابات در اکتبر برگزار خواهد شد و به تعویق نخواهد افتاد و این خواست ملت و وعده قاطع همه نیروهای سیاسی است.

منبع
اسكاي نيوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا