اقتصادیسرخط خبرها

بعد از دو روز مذاکرات فشرده؛ تصویب بودجه 2021 عراق یک هفته به تعویق افتاد

با شکست مذاکرات سخت تشکل‌های سیاسی درباره تصویب قانون بودجه 2021، مجلس عراق رسما جلسه تصویب قانون را یک هفته به تعویق انداخت.

میدل ایست نیوز: با شکست مذاکرات سخت تشکل‌های سیاسی درباره تصویب قانون بودجه 2021، مجلس عراق رسما جلسه تصویب قانون را یک هفته به تعویق انداخت.

این جلسه قرار بود ظهر دیروز (جمعه 19 مارس) برگزار شود اما به علت اختلافات به خصوص درباره سهم کردها از بودجه تشکیل آن به امروز موکول شد.

منابع غیر رسمی در ساعات پایانی شب گذشته توافقات لازم برای تصویب بودجه حاصل شده و درباره سهم کردها و دیگر مسائل اختلافی نیز توافق به دست آمده و فقط همگی منتظر چاپ نسخه نهایی قانون هستند.

از تجدید نظرهای مهمی که در این لایحه انجام شده ممنوعیت جذب نیروی دولتی در غیر وزارتخانه ها و استانداری ها به جز وزارت بهداشت و همچنین اجرای دریافت فاکتور مصرف برق به صورت الکترونیکی است.

پایگاه خبری «الفرات نیوز» هم به نقل از منابع غیر رسمی خبر داد که به موجب توافقات انجام شده میان کردها و تشکل های سیاسی شیعی اقلیم کردستان متعهد به پرداخت روزانه 460 هزار بشکه نفت به بغداد شده است.

براساس این توافق از این مقدار نفت 230 هزار بشکه بابت مصرف داخلی اقلیم و همچنین تأمین هزینه تولید و صادرات کاسته می شود.

با این همه، امروز بار دیگر مذاکرات ازسر گرفته شد و «قباد طالبانی»، رئیس هیئت مذاکره کننده اقلیم کردستان در بغداد، بار دیگر در مجلس حاضر شد.

او پس از چند ساعت مذاکرات فشرده با رئیس مجلس، ظاهرا بدون توافقی از ساختمان مجلس را ترک کرد.

گفته شده که اختلاف جدید بر سر درج ماده‌ای در قانون است که به موجب آن پرداخت سهم اقلیم کردستان از بودجه مشروط به پرداخت نفت تولیدی‌اش به موجب اتفاقات می‌شود و در صورت خودداری اقلیم سهم آن هم پرداخته نخواهد شد.

در نهایت، پس از مذاکرات طولانی که ظاهرا بی نتیجه مانده رئیس مجلس عراق با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که جلسه تصویب بودجه با یک هفته تعویق در روز شنبه 27 مارس برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا