اقتصادیسیاسی

جایگزین های احتمالی گاز ایران برای حل بحران برق در عراق

وزارت نفت مایل به واردات گاز از کشور قطر است، زیرا به عراق نزدیک است، علاوه بر تمایل وزارت بر واردات گاز از روسیه و ازبکستان.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، کاهش عرضه گاز ایران به عراق در زمستان که نزدیک به پایان است باعث ایجاد یک بحران انرژی برای اولین بار در چند سال گذشته در سراسر کشور شد و باعث شد دولت عراق در جستجوی جایگزینی برای آن باشد.

بغداد معتقد است که ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران با توجه به ناتوانی در پرداخت بدهی هایش به تهران که بالغ بر 6 میلیارد دلار و برابر قیمت واردات گاز برای مدت بیش از یک سال است، تکیه بر گاز ایران در آینده را مشکل می کند، زیرا رفع تحریم ها علیه تهران به زمان زیادی نیاز دارد و باعث شرمندگی دولت عراق در مدیریت پرونده های مهم اقتصادی می شود که به تولید انرژی برق وابسته هستند.

تابستان سال آینده با توجه به گرمای شدید هوا و کمبود منابع انرژی برق در این کشور، یک آزمایش دشوار برای دولت عراق خواهد بود، به ویژه که بغداد در حال آماده سازی و افتتاح ایستگاه های جدیدی است که بر سوخت های متنوع متکی هستند و عراق را قادر می سازند که حدود 22 هزار مگاوات برق تولید کند و تابستان بسیار گرم را پشت سر بگذارد.

«احسان عبد الجبار»، وزیر نفت عراق در گفت وگویی تاکید کرد که بغداد در صورت کاهش واردات گاز ایران و برای تامین نیاز خود در جستجوی منابع متنوعی برای خریدن گاز است.

عبدالجبار در ادامه افزود وزارت نفت مایل به واردات گاز از کشور قطر است، زیرا به عراق نزدیک است، علاوه بر تمایل وزارت بر واردات گاز از روسیه و ازبکستان و روی آوردن کشور به منابع متعدد برای تامین این ماده حیاتی و تاکید کرد عراق حتی اگر همه گاز همراه با تولید نفت داخلی را مورد استفاده قرار دهد قادر به تولید انرژی برق مورد نیاز کشور نخواهد بود.

«احمد موسی»، سخنگوی وزارت برق عراق تاکید کرد که عراق پس از آنکه واردات گاز از ایران به کمتر از نصف کاهش پیدا کرد به دنبال جایگزین هایی برای گاز ایران است.

وی در ادامه افزود که هدف وزارت برق، رسیدن به تولید 22 هزار مگاوات برق در طول تابستان است یعنی با افزایشی به میزان 3 هزار مگاوات نسبت به تابستان گذشته که اوج تولید به 19 هزار مگاوات رسید و بر اساس برنامه ای استراتژیک که شامل آغاز به کار ایستگاه های جدید و اضافه شدن تعدادی خطوط تولید و آماده سازی برخی دیگر است تا همگی در تابستان آینده آماده باشند.

وی همچنین تاکید کرد که تولید کنونی ما 12.5 هزار مگاوات است، با توجه به اینکه اکنون ما در فصلی معتدل هستیم.

بر اساس گفته کارشناسان بخش نفت، صحبت های خوش بینانه در مورد جایگزینی برای گاز ایران زودهنگام به نظر می رسد و به زمان و هزینه نیاز دارد.

به اعتقاد «حمزه الجواهری»، کارشناس نفت، بهترین راه حل، تسریع در سرمایه گذاری در زمینه گاز همراه با نفت است، زیرا هزینه کمتری دارد و نسبت به ساخت خطوط لوله به زمان کمتری نیاز دارد، به ویژه که برنامه های وزارت حاکی از آن است که در پایان سال 2023، تمام گاز مربوط به استخراج از نفت خام سرمایه گذاری خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا