خبر اولسرخط خبرها

اعمال فشار بر اقلیم کردستان برای تحویل متهمان حمله راکتی به بغداد

مسئولان دولت اقلیم کردستان عراق از مخالفت اربیل با فشارهای برخی گروه‌ها برای تحویل متهمان حمله راکتی اخیر به فرودگاه اربیل به دستگاه قضایی در بغداد خبر دادند.

میدل ایست نیوز: مسئولان دولت اقلیم کردستان عراق از مخالفت اربیل با فشارهای برخی گروه‌ها برای تحویل متهمان حمله راکتی اخیر به فرودگاه اربیل به دستگاه قضایی در بغداد خبر دادند و تاکید کردند: این گروه‌ها در تلاش هستند تا پرونده‌های مورد اختلاف میان دولت اقلیم و دولت فدرال عراق را به این پرونده گره بزنند.

دولت اقلیم کردستان در سوم ماه جاری اعترافات یکی از عاملان حمله راکتی به اربیل را پخش کرد که فرد مورد نظر در آن تاکید کرده بود گردان‌های سید الشهداء از وی خواسته‌اند تا این عملیات را اجرا کند اما گردان‌های سید الشهدا در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ ارتباطی با حمله راکتی اخیر به فرودگاه بین‌المللی اربیل ندارد.

در بیانیه گردان‌های سید الشهدا آمده است: «اشغالگران امریکایی بار دیگر به دست و پا زدن افتاده و پس از شکست‌های سخت و مکرر به دست مردم سرافراز و مقاوم عراق که مخالف حضورشان در کشور هستند، شروع به اتهام‌زنی کرده‌اند و این بار در حمله راکتی به اربیل، انگشت اتهام را به سمت گردان‌های سید الشهدا نشانه رفت‌اند آن هم در سایه اعتراف فردی که هیچ ارتباطی به ما ندارد.»

در ادامه این بیانیه آمده است، گردان‌های سید الشهدا در عین حال که نسبت به حملات و اقدامات نیروهای مقاومت در اخراج اشغالگران و گرفتن انتقام شهدا احساس افتخار می‌کند، هر گونه اقدامی در حمله راکتی به امریکایی‌ها در اربیل را رد می‌کند و از دولت اقلیم کردستان و سیاستمداران آن می‌خواهد تا تحت تاثیر دستپاچگی‌ها و اتهام‌زنی‌های نامتوازن امریکایی‌ها قرار نگیرند.

گردان‌های سید الشهدا در پایان ضمن درخواست از دولت عراق برای حفاظت از افراد عضو ارگان‌های وابسته به خود به ویژه کسانی که خون خود را در راه آزادسازی عراق نثار کردند و لزوم مقابله با بازداشت‌های کورکورانه اظهار داشت: دولت اقلیم کردستان جوانانی که مشکوک به عضویت در حشد هستند را بازداشت کرده و تحت فشار قرار می دهد به طوری که این بازداشت‌ها برای گرفتن اطلاعات و اعترافات دروغین به منظور اقناع افکار عمومی داخلی و خارجی در عملکرد موفقش در حفظ امنیت اقلیم انجام می شود.

به گفته مسئولان دولت اقلیم کردستان، مقامات اربیل در معرض فشارهای مستقیم و غیر مستقیم برخی گروه‌های سیاسی در بغداد قرار دارند تا متهمان حمله راکتی را به دستگاه قضایی در بغداد تحویل دهند چرا که دولت فدرال مسئول رسیدگی به این پرونده است.

به گفته یکی از مسئولان دولت اقلیم کردستان که نخواست نامش ذکر شود، اربیل با فشارهای مذکور مخالفت کرده و اظهار داشته است: پرونده تحقیقات باید در اربیل تکمیل شود چرا که حمله راکتی مذکور در آنجا اتفاق افتاده است همچنین گروه‌های سیاسی مذکور می‌توانند بر دستگاه قضایی در بغداد و روند تحقیقات تاثیر بگذارند و آن را متوقف کنند.

وی گفت: گروه‌های سیاسی یاد شده در تلاش هستند تا پرونده‌های مورد اختلاف میان بغداد و اربیل از جمله سهم اقلیم از بودجه 2021 را به پرونده تحویل متهمان گره بزنند.

منبع مذکور تاکید کرد: دولت اقلیم می‌داند که انتقال متهمان به بغداد به معنای تعلل در این پرونده و آزاد کردن آنهاست.

«وین مورتو» سخنگوی نیروهای امریکایی در ائتلاف بین المللی پیشتر اعلام کرده بود در ساعت 9:30 دوشنبه 15 فوریه 2021، چند راکت به شهر اربیل و اطراف آن اصابت کرد و راکت ها در مواضع مختلفی به زمین نشست.

وی گفت که در این حادثه 14 راکت 107 میلی متری شلیک شده که 3 راکت آن به پایگاه نظامی برخورد کرده و در آن یک پیمانکار غیر نظامی (غیر امریکایی) جان باخته و 9 تن که 8 تن از آنها نیروی پیمانکار هستند زخمی شده اند و 4 مورد موج گرفتگی مغزی بر اثر انفجار ثبت شده است.

از طريق
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا