اجتماعیخبر اول

جشن آغاز بهار در کشورهای عربی

فراعنه از 5 هزار سال پیش ورود به بهار را جشن می گرفتند و این مراسم در مصر شم النسیم نامیده می شود.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه بی بی سی عربی، صدها ملیون نفر در نقاط مختلف جهان عید نوروز را جشن می گیرند که به عنوان آغاز سال ایرانی و کردی شناخته می شود و مصادف تاریخ 21 ماه مارس هر سال است.

این عید به همه ملت های آریایی تعلق دارد که از هزاران سال پیش در خطه جغرافیایی که پس از پایان عصر امپراتوری ها سرزمین فارس نامیده شد، زندگی می کردند و بعدها به نام ایران یعنی سرزمین آریایی ها تغییر کرد.

امسال به علت انتشار ویروس کرونا، جشن های نوروزی ملت ها به شکلی تحت تاثیر قرار گرفته است.

عید نوروز تنها عیدی به شمار می رود که از سوی قومیت ها و ادیان و ملت های مختلف در قاره های مختلف با جشن های بزرگ و باشکوه برگزار می شود.

این روز در بسیاری از کشورها از جمله ایران و عراق و قرقیزستان و آذربایجان و دیگر کشورهایی که دولت های آنها این عید را به رسمیت می شناسند، تعطیل رسمی است.

بر اساس اعلام سازمان یونسکو که عید نوروز را در سال 2009 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشری قرار داده است، در حال حاضر بیش از 300 ملیون نفر در سراسر جهان این عید را جشن می گیرند.

روایت ایرانی از عید نوروز می گوید که این عید از هزاران سال پیش تاکنون تداعی کننده پیروزی نور بر تاریکی و خیر بر شر است.

به نوشته وبگاه مصراوی، جشن ها و مراسم خاص هر ملت از ماهی ها و گل ها و کیک و صله رحم و رقص از بارزترین مظاهر جشن های عید ورود به فصل بهار در برخی کشورهای عربی از جمله مصر و مراکش و الجزایر و عراق و سوریه است.

فراعنه از 5 هزار سال پیش عید ورود به بهار را جشن می گرفتند و این مراسم در مصر شم النسیم نامیده می شود و دارای قدیمی ترین میراث فرهنگی در میان ملت های عربی است و آغاز این جشن ها از سال 2700 پیش از میلاد و در پایان سلسله سوم فرعونی بوده است.

مردم مصر با رفتن به تفرجگاه ها و سفر به حومه های شهرها برای گذراندن روز در زمین های کشاورزی این ایام را جشن می گیرند و سپس به جشنواره ای تبدیل می شود که اقشار مختلف مردم با رنگ کردن تخم مرغ ها و خلاقیت در پخت انواع مختلف ماهی که غذاهایی با طعم و بوی مصری هستند و نزد فراعنه تداعی کننده آفرینش و باروری و زندگی بودند، در آن مشارکت می کنند.

جشن عید بهار در سوریه با افسانه ای قدیمی درباره ایشتار و دوموزی پیوند خورده است و آن داستانی است که نمایانگر باروری دوباره با آغاز فصل بهار است.

اعیاد بهار در سوریه متعدد است، ولی عید مادر(روز مادر)، بزرگ ترین آنها است که با عید شم النسیم در مصر همزمان است و به نماد مادرِ بزرگ(ایشتار) اشاره دارد و عید دوم بهار در سوریه، عید آغاز سال است و از 25 مارس آغاز می شود.

همه مردم عراق با وجود تعدد فرقه ها و گروه ها، سنی و شیعه و کرد این عید را تحت عنوان عید نوروز جشن می گیرند که بر روز جدید یا نور جدید دلالت دارد و عراق در جشن های خود در کیک و شیرینی عراقی و  سالن های فرهنگی تخصص دارد.

مردم الجزایر جشن ورود به بهار را با انجام مراسمی قدیمی به نام ثافسوث حفظ کرده اند که کلمه ای آمازیغی یا بربری است و بر باز شدن گل ها و ثمر دادن درختان دلالت دارد.

مردم الجزایر با انواع مختلفی از غذا این ایام را جشن می گیرند که مهم ترین آنها المبرجه است که نوعی نان دایره ای شکل عجین شده با خرما است و خانواده ها و کودکان برای لذت بردن از طبیعت به جنگل ها می روند.

جشن های بهاری در کشور مراکش در ماه آوریل آغاز می شود و مردم مراکش، عید بهار را مشابه مردم مصر با رفتن به تفرجگاه ها و زمین های کشاورزی و غذا خوردن و نوشیدن چای مراکشی جشن می گیرند.

به نوشته وبگاه اسپوتنیک عربی، «هیام فرشیشی»، ادیب، می گوید جشن های ورود به فصل بهار در تونس با طبیعت و رفتن به کوه ها و حومه شهرها همراه است.

در فصل بهار سفرها برای مشاهده طبیعت و رنگ ها و زیبایی هایش افزایش می یابد.

وی در ادامه می افزاید جشن بهاری در تونس ساده است و به گردآمدن خانواده ها و آماده کردن برخی انواع غذاها در باغ ها محدود می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا