خبر اولسیاسی

عمرو موسی: اظهارات اخیر سران عراق، طرح جدیدی است که خیر و خوشبینی به همراه دارد/برای آیت‌الله سیستانی آینده عراق مهم است

دبیرکل اسبق اتحادیه عرب اظهارات اخیر سران عراق درباره لزوم اصلاح امور کشور و مبارزه با فساد و تروریسم را موجب خیر و خوشبینی دانست.

میدل ایست نیوز: «عمرو موسی»، دبیرکل اسبق اتحادیه عرب در گفت وگویی در یک برنامه تلویزیونی، درباره مسائل مختلفی از جمله مواضع دولت جدید امریکا در قبال خاورمیانه، ارزیابی اش از دولت عراق و دیدارش با آیت الله سیستانی، مرجعیت عالی شیعه در عراق سخن گفت.

دبیرکل اسبق اتحادیه عرب در مصاحبه برنامه «ساعة مع هارون» با او حمله امریکا به عراق در سال 2003 را سالی توصیف کرد که درهای جهنم در منطقه باز شد.

وی با اشاره به سفر خود در سال 2005 به عراق گفت: از میان اظهارات ایران که به آن افتخار می کند، این است که تهران در 4 پایتخت عربی از جمله بغداد نفوذ زیادی دارد و این امر مورد پسند ما نیست.

موسی تاکید کرد: بسیار واضح و به صورت مستقیم با امریکایی ها درباره وضعیت جدید در عراق صحبت کردم و با بسیاری که می گویند سیاست های امریکا اشتباه است و عراق را به ایران داده است، موافقم.

دبیرکل اسبق اتحادیه عرب اظهارات اخیر سران عراق از جمله سخنان برهم صالح درباره لزوم ایجاد یک قرارداد سیاسی جدید، اظهارات مصطفی الکاظمی در خصوص بازسازی نهاد حکومت و سخنان محمد الحلبوسی درباره لزوم ایستادن در مقابل تروریسم و فساد و همچنین بیانات سید عمار الحکیم مبنی بر اینکه عراق صحنه رقابت و درگیری نیست را موجب خیر و خوشبینی توصیف کرد.

وی اشاره کرد که نخست وزیری عراق مورد تحسین وی است و مشخص است که اهدافش مثبت می باشد و وضعیت پیچیده کشور را بهبود می بخشد.

موسی توضیح داد: الکاظمی می خواهد بدون حمله به اعتقادات و احساسات عبور کند و در این خصوص با مواضع سید عمار الحکیم مطابقت دارد و به نظر من می تواند در روابط با همسایگان خود ایجاد تعادل کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره دو دیدارش با آیت الله سیستانی گفت: در سال 2005 دو بار با مرجعیت عالی دیدار کردم و پس از مذاکرات بسیار خوب، خوشبین از جلسه خارج شدم، کلام او زیبا و مثبت بود و آنچه برایش اهمیت دارد، آینده عراق با همه طیف های آن است.

موسی درباره عدم دیدارش با «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر هم توضیح داد که صدر برایش شروطی تعیین کرده مبنی بر اتخاذ موضع مشخصی اما او این شروط را نپذیرفته است.

عمرو موسی در پاسخ به راز رابطه قوی وی با نخست وزیر سابق نوری المالکی گفت: اولین باری که وی در جریان کنفرانسی در اتحادیه عرب با مالکی دیدار کردم، نام وی جواد المالکی بود، فردی تندرو، که بسیار بدبین بود، و در آن زمان با شاهزاده سعود درگیر شد.

عمرو موسی درباره نقش ایران در عراق تصریح کرد: نمی توان نقش ایران و نفوذ بسیار آن در عراق یا آثار آن را نادید گرفت، این کلام همزمان صریح و تاسف بار است.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا