خبر اولسرخط خبرها

مخالفت اسرائیل با درخواست الفتح برای دیدار با البرغوثی در زندان هداریم

مقامات اسرائیلی با درخواست «حسین الشیخ» از اعضای کمیته مرکزی فتح برای دیدار با البرغوثی در زندان هداریم مخالفت کردند.

میدل ایست نیوز: مقامات اسرائیلی با درخواست «حسین الشیخ»، از اعضای کمیته مرکزی فتح برای دیدار با «مروان البرغوثی»، از اعضای ارشد فتح و دربند در زندان هداریم مخالفت کردند.

این اقدام اسرائیل در حالی است که الشیخ چند هفته پیش برای گفت‌وگو بر سر پرونده انتخابات فلسطین با البرغوثی دیدار کرده و درباره فهرست انتخاباتی فتح در انتخابات پارلمانی آتی رایزنی کرده بود.

از سوی دیگر، کمیته مرکزی انتخابات فلسطین تاکید کرد: زمان نامزدی در انتخابات پارلمانی تا شامگاه چهارشنبه آتی ادامه دارد.

مردم فلسطین خود را آماده شرکت در انتخابات قانون‌گذاری در ماه مه و انتخابات ریاستی در ماه ژوئیه (که برای نخستین بار از سال 2006 میلادی برگزار می‌شود) می‌کنند، حماس در آخرین انتخابات فلسطین توانست اغلب کرسی‌های شورای قانون‌گذاری را به دست آورد؛ شورایی که در سال 2018 میلادی پس از چندین سال تسلط حماس بر نوار غزه منحل شد.

در این میان، جریان به رهبری دحلان در قالب فهرستی مستقل از فتح در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد؛ جریانی که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آن را به رسمیت نمی‌شناسد و جریانی غیر قانونی می داند.

در همین رابطه، جنبش فتح در قالب سه فهرست جداگانه در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد؛ نخست جریان وابسته به دحلان، دوم جریان به رهبری ناصر القدوة سوم جریان به رهبری محمود عباس در فتح، البته باید جریان به رهبری مروان البرغوثی را هم در نظر داشت که هنوز تصمیم قطعی خود برای پیوستن به القدوة یا حضور مستقل در انتخابات را نگرفته است.

در این میان، پیش‌بینی می‌شود که با چند دسته شدن فتح، کفه انتخابات به سمت جنبش حماس سنگینی کند چرا که این جنبش در نظر دارد تا با همه ثقل خود در این انتخابات شرکت کند، هر چند که علیرغم وضعیت اقتصادی وخیم اهالی نوار غزه، حماس حجم قابل توجهی از پشتوانه سیاسی خود را از دست داده است.

«غسان الخطیب»، تحلیلگر امور سیاسی فلسطین در این باره تصریح کرد: حلقه محمود عباس از تصمیمات و اقدامات مروان البرغوثی، دحلان و القدوة در نگرانی به سر می‌برد زیرا هر رایی که به دست می‌آورند، علیه فتح و به سود حماس خواهد بود.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا