خبر اولسیاسی

مشاور الحلبوسی: لغو رای‌گیری در خارج از عراق موجب محرومیت پنج میلیون عراقی از مشارکت در انتخابات می‌شود

مشاور رئیس پارلمان عراق در امور قومیت‌ها اعلام کرد تصمیم کمیساریای عالی انتخابات در لغو رای‌گیری در خارج از کشور در تضاد با قانون جاری است.

میدل ایست نیوز: «عماد یوحنا»، مشاور رئیس پارلمان عراق در امور قومیت‌ها اعلام کرد تصمیم کمیساریای عالی انتخابات در لغو رای‌گیری در خارج از کشور در تضاد با قانون جاری است.

یوحنا گفت: این تصمیم کمیساریای عالی انتخابات منجر به محرومیت 4 تا 5 میلیون عراقی از مشارکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام آتی خواهد شد.

وی افزود: تصمیم کمیساریای انتخابات در لغو رای گیری در خارج از کشور در تضاد با قانون جاری و نافذ است که به عراقی‌های خارج از کشور اجازه مشارکت در انتخابات را می دهد و این تصمیم کمیساریا نیاز به اصلاح قانون انتخابات پارلمان دارد.

مشاور الحلبوسی با بیان اینکه بسیاری از فراکسیون ها و احزاب نسبت به این تصمیم کمیساریا اعتراض کرده اند، گفت: با این تصمیم، یک و نیم میلیون مسیحی از مشارکت در انتخابات آتی محروم خواهند شد.

کمیساریای عالی انتخابات عراق پیشتر به عدم برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در خارج از این کشور تصمیم گرفت.

«جمانه الغلای»، سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق تصریح کرد: این شورا در نشست اخیر خود تصمیم گرفت تا انتخابات زودهنگام آتی بنا به دلایل فنی، حقوقی و بهداشتی مربوط به کرونا در خارج از عراق برگزار نشود.

کمیساریای عالی انتخابات عراق در بیانیه‌ای افزود: بر اساس قانون انتخابات مصوب پارلمان، اتباع عراق که در خارج از کشور اقامت دارند، می‌توانند منحصرا با کارت‌های هوشمند بایومتریک در انتخابات شرکت کنند، اما کمیساری عالی انتخابات برای تکمیل ثبت‌نام رای‌دهندگان عراقی در خارج از کشور در بهترین شرایط به 160 روز زمان نیاز دارد، این در حالی است که تنها 40 روز برای این امر زمان باقی مانده همچنین وزارت امور خارجه از انجام فرایند ثبت‎ نام و رای‌گیری در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشور به دلیل عدم امکام برگزاری انتخابات در شرایط کنونی عذرخواهی کرده است و نیز به دلیل اینکه این انتخابات در اماکنی برگزار می‌شود که تحت حاکمیت عراق قرار ندارد، دستگاه قضایی عراق صلاحیتی برای رسیدگی به تخلفات احتمالی در آن ندارد.

در این بیانیه آمده است: همچنین برگزاری انتخابات در غیر عراق نیازمند اعزام کارمندان کمیساریای انتخابات به کشورهای دیگر است که در شرایط کنونی شیوع اپیدمی، جان آنان را به خطر می اندازد لذا با توجه به موارد پیش‌گفته، این کمسیاریا در نشست خود در مورخه 22/3/2021 تصمیم به عدم برگزاری انتخابات در خارج از عراق در دهم اکتبر آتی گرفت و زمان برگزاری انتخابات حتمی و از لحاظ حقوقی غیر قابل تغییر است.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا