اجتماعیخبر اولسرخط خبرها

سایه سنگین بحران‌ سیاسی و اقتصادی لبنان بر تشدید معضلات زیست‌محیطی

مشکلات مربوط به آلودگی زیست‌محیطی و چشم‌پوشی و تعلل دولت از حل ریشه‌ای این معضل منجر به وخیم‌تر شدن مشکلات این کشورِ درگیر با بحران‌های سیاسی و اقتصادی شده است.

میدل ایست نیوز: مشکلات مربوط به آلودگی زیست‌محیطی و چشم‌پوشی و تعلل دولت از حل ریشه‌ای این معضل از جمله تداوم آلودگی رود لیطانی به عنوان طولانی‌ترین رود لبنان منجر به وخیم‌تر شدن مشکلات این کشورِ درگیر با بحران‌های سیاسی و اقتصادی شده است.

به گفته مسئولان و کارشناسان، آلودگی‌های زیست‌محیطی و آلودگی هوا منجر به افزایش گرفتاری‌ها و درد و رنج‌های بهداشتی و اقتصادی مردم شده است، در حالی که دولت هیچ راهکار مناسب و کارسازی برای متوقف‌سازی این وضعیت بغرنج زیست‌محیطی ندارد.

در همین رابطه، «قاسم هاشم»، دبیر کمیسیون محیط‌ زیست پارلمان لبنان معتقد است که دولت پیشبرد امور کنونی هیچ اولویتی به مسائل محیط‌ زیستی قائل نیست و روز به روز بر شدت این معضل افزوده می شود.

هاشم افزود: متاسفانه استعفای دولت و ناکامی سیاسیون از تشکیل دولت جدید منجر شده اهتمام به محیط زیست هیچ اهمیتی برای دولتمردان نداشته باشد.

«نجاة صلیبا»، استاد دانشگاه و متخصص در پژوهش‌های کیفیت هوا تصریح کرد: از سال 2017 میلادی تا 2020 میزان آلودگی هوا در بیروت 50 درصد افزایش داشته است.

صلیبا که استاد شیمی دانشگاه امریکایی بیروت است، گفت: در مدت زمان یاد شده، نظافت خیابان‌ها بسیار کاهش یافته و زباله‌ها در خیابان‌ها انباشته می‌شود همچنین شمار مولد‌های تولید برق که با سوخت مایه کار می‌کند، افزایش پیدا کرده است که این امر هم در آلودگی هوا تاثیرگذار است.

در همین ارتباط، «جولیان جریصاتی»، از مدیران سازمان بین‌المللی گرینبس به عنوان سازمان طرفدار مخیط زیست گفت: لبنان بالاترین میزان آلودگی هوا در منطقه خاورمیانه را ثبت کرده است و دلیل این امر به نبود منابع انرژی تجدیدپذیر و دوستدار طبیعت است.

وی در بیان مخاطره‌آمیز بودن این آلودگی‌ها افزود که آلودگی هوا منجر به جان باختن شمار بیشتری از شهروندان در مقایسه با اپیدمی کرونا می شود.

جریصاتی تاکید کرد که در سایه بحران اقتصادی و بهداشتی (کرونا) مسائل محیط‎‌زیستی کمترین اهمیت و اولویت را برای مسئولان و تصمیم‌گیران لبنانی دارد.

طبق گزارش سازمان گرینبس در تابستان 2020، میانگین آمار جان‌باختگان در لبنان در نتیجه آلودگی هوا به 2700 نفر رسید که بالاترین رقم در خاورمیانه است.

لیطانی که بلندترین رودخانه لبنان با 170 کیلومتر درازا است و گنجایش نزدیک به 750 میلیون متر مکعب آب ناشی از بارندگی و شاخه‌هایی که از دره بقاع به آن می‌ریزند را دارد، با آلودگی شدید دست به گریبان است که این رود را از ایفای نقش اساسی‌اش در تامین آب شرب و کشاورزی و تولید برق محروم کرده است.

«سامی علویه»، مدیر اداره بهداشت و مسئول رسیدگی به آلودگی رود لیطانی در این باره معتقد است که بحران اقتصادی لبنان بهانه‌ای به دست وزارتخانه‌ها ذیربط داده تا به مسئولیت و وظیفه خود در اجرای طرح‌های مبارزه با آلودگی و متوقف‌سازی ریخته شدن فاضلاب بهداشتی و صنعتی به رود عمل نکنند.

علویه افزود: در سایه بحران‌های سیاسی و اقتصادی، انتشار زباله‌ها و پسماندهای صنعتی و خانگی بر حاشیه رود افزایش یافته است و وضعیت روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است.

به گفته وی، هزاران مورد ابتلا به بیماری‌های سرطانی در مناطق اطراف رود لیطانی ثبت شده است همچنین 20درصد از محصولات کشاورزی منطقه بقاع در شرق و مرکز لبنان با آب رود لیطانی به عمل می‌آید.

زباله‌های انباشته شده

بحران زباله لبنان در سال ۲۰۱۵ آغاز شد، یعنی زمانی که یکی از مراکز بزرگ دفن زباله این کشور تعطیل شد و مقامات مسئول هیچ برنامه‌ای برای جایگزین کردن آن نداشتند. نتیجه این‌که ریختن و سوزاندن زباله در خیابان‌ها به یک امر فراگیر تبدیل شد. دیدبان حقوق بشر می‌گوید که این مساله “به یک بحران ملی برای سلامت” تبدیل شده است.

بحران زباله در ابتدا باعث ایجاد جنبشی اجتماعی شد. معترضانی که در برابر ساختمان‌های دولتی جمع شده بودند فریاد می‌زدند “شما بوی گند می‌دهید!” این جنبش به تدریج به یک حزب جدید سیاسی به نام “بیروت شهر من” و “ائتلاف مدیریت زباله” تبدیل شد که در حال حاضر در مخالفت با تصمیم دولت برای خرید دستگاه‌های زباله‌سوز فعالیت می‌کند.

از طريق
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا