خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

قطر از کمک مالی به حماس چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

قطر در نظر دارد در سال 2021، میلیون ها دلار به خزانه جنبش حماس که کنترل نوار غزه را به دست دارد روانه کند، سالی که برای فلسطینی‌ها حساس و سرنوشت ساز به شمار می شود.

میدل ایست نیوز: قطر در نظر دارد در سال 2021، میلیون ها دلار به خزانه جنبش حماس که کنترل نوار غزه را به دست دارد روانه کند، سالی که برای فلسطینی ها محوری و سرنوشت ساز محسوب می شود چرا که قرار است انتخاباتی برگزار شود که شکل رهبری بعدی فلسطین را مشخص می کند.

محافل سیاسی معتقدند که بازگشت توجه و اهتمام قطر به پرونده فلسطین و از سرگیری کمک ها به غزه، آن هم پس از یک دوره تعلیق، اساسا به موفقیت حماس به تحکیم کنترل خود در غزه و همچنین تقویت نفوذ این جنبش باز می گردد.

این محافل اشاره دارند که اگر اهتمام قطر حقیقتا به حمایت از فلسطینی ها بود، باید این کمک ها را به حکومت خودگردان فلسطین می داد نه یکی از گروه های آن؛ اما دوحه در واقع به دنبال ابقای وضعیت چند دستگی و اختلافات در فلسطین به همراه تلاش برای بهبود وضعیت حماس در آن است تا اهداف سیاسی متعلق به خود را محقق کند که تضمین ایفای نقش وی در پرونده فلسطین یکی از آن اهداف است.

کمک 360 میلیون دلاری قطر به نوار غزه

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر اخیرا دستور داده تا کمک مالی به ارزش 360 میلیون دلار برای سال جاری به نوار غزه اختصاص داده شود.

دیوان پادشاهی قطر در پیامی کوتاه اعلام کرده این کمک مالی در چارچوب تداوم حمایت قطر از مردم تحت محاصره فلسطین در نوار غزه انجام می شود.

در پایان پیام دیوان پادشاهی قطر آمده است که این کمک مالی برای پرداخت حقوق کارمندان و کمک به خانواده‌های تنگ‌دست و راه‌اندازی نیروهگاه برق به منظور کاستن از دشواری وضعیت معیشتی مردم در نوار غزه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

هدف قطر از کمک به غزه

پیش از این قطر در پی توافق با اسرائیل بر سر تداوم آتش بس میان غزه و اسرائیل، کمک به جنبش حماس را متوقف کرده بود اما محافل سیاسی می گویند که اکنون وضعیت با گذشته متفاوت است چرا که مسائل سرنوشت سازی وجود دارد که ممکن است قواعد بازی در فلسطین را تغییر دهد به گونه ای که انتخابات آتی فلسطین فرصتی برای حماس به شمار می رود تا قدرت را با جنبش فتح تقسیم کند.

این انتخابات همچنین فرصتی گران بها برای نیروهای منطقه ای حامی حماس نظیر قطر و ترکیه است تا جای پای خود در پرونده فلسطین را ثابت نگه دارند و این امر موجب نگرانی هایی برای طرف های مقابل یعنی مصر و اردن شده است.

منابع دیپلماتیک مصری نگرانند که دوحه پرونده آشتی ملی فلسطین را در دست بگیرد و آن را از دست قاهره خارج کند به خصوص با توجه به اینکه فتح و حماس نیز هیچ شک و تردیدی در مشارکت دادن قطر در این پرونده ندارند.

قرار است انتخابات فلسطین در 3 مرحله برگزار شود؛ انتخابات پارلمانی در 22 مه، ریاست دولت فلسطین در 31 ژوئیه و انتخابات شورای ملی در 31 اوت برگزار می شود.

ناظران بر این باورند که قطر معتقد است که کمک مالی به حماس وضعیت آن در نوار غزه و محبوبیتش در میان مردم را بهتر می کند و همچنین شانس حماس در انتخابات را بالا می برد.

گفتنی است بیش از 2 میلیون فلسطینی در وضعیت بد اقتصادی و معیشتی در نوار غزه زندگی می کنند.

از طريق
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا