اجتماعیخبر اول

آماده سازی مدرسه مستنصریه برای پیوستن به فهرست میراث جهانی

مدرسه مستنصریه از قدیمی ترین دانشگاه های جهان و از بزرگ ترین آثار تمدن اسلامی به شمار می رود.

میدل ایست نیوز: وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق در 5 فوریه، آغاز پروژه بازسازی و آماده سازی مدرسه مستنصریه را اعلام کرد و این بنا، ساختمان مدرسه تاریخی است که در بغداد، پایتخت عراق در دوره خلافت عباسی در سال 1230 میلادی بنا شده است و وزارت فرهنگ گزارش های مبنی بر آسیب رساندن روند مرمت به ارزش تاریخی ساختمان را تکذیب کرد.

آخرین تصاویر منتشر شده، چهار لوله فاضلاب را نشان می دهد که دیواره خارجی محوطه مدرسه مستنصریه را که مشرف به رودخانه دجله است، سوراخ کرده است.

به نظر می آید که این بنای تاریخی در میان راهروی باریکی که با مغازه ها و بازارهای بسیار و کوچه های تنگ و باریک و پیچ در پیچ احاطه شده است و مهم ترین آنها بازار خفافین و صفارین یا مسگرها هستند، ناپدید شده است.

مدرسه مستنصریه از قدیمی ترین دانشگاه های جهان و از بزرگ ترین آثار تمدن اسلامی به شمار می رود.

در دانشگاه مستنصریه، علوم قرآن و طب و ریاضیات به وسیله بزرگ ترین عالمان و دانشمندان عراق و شام تدریس می شد و در این دانشگاه که کتابخانه آن دارای 80 هزار کتاب بود تنها دانشجویان برتر پذیرفته می شدند.

«ایاد محمد حمزه»، مدیر کل اداره حفظ آثار تاریخی عراق در وزارت فرهنگ به وبگاه المانیتور گفت:  مدرسه مستنصریه و کاخ عباسی از سال 2014، نامزد ثبت در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو بوده است و عملیات مرمت و نوسازی این بنا به روشی علمی و طبق معیارهای سازمان میراث جهانی یونسکو برای افزایش شانس پیوستن مدرسه مستنصریه به فهرست میراث جهانی انجام می شود.

در مورد جزئیات کار، حمزه تاکید کرد که تلاش ها بر از بین بردن خطرات آب زیرزمینی متمرکز شده است که اسکلت ساختمان را تهدید می کند.

حمزه در ادامه آنچه در رسانه ها در مورد آسیب رسیدن به ساختمان اصلی مدرسه منتشر شده بود را انکار کرد و تاکید کرد که همه کارهای انجام شده با کوچک ترین جزئیات آن بر اساس استفاده از همان مواد اصلی موجود در بنا است.

حمزه در ادامه افزود آلودگی محیط زیست ناشی از عبور و مرور خودروها در حال حاضر از مهم ترین خطراتی است که مدرسه را تهدید می کند.

مدرسه در منطقه ای واقع شده که دارای رفت و آمد و ترافیک بسیاری است و به نظر می رسد محوطه بنا در میان هیاهویی از بازارهای تجاری ناپدید شده؛ چنان که ارزش واقعی آن را به عنوان اثری تاریخی پنهان کرده است.

حمزه تأیید کرد که وزارتخانه، کمبودها و کوتاهی های انجام شده برای تبدیل مدرسه به یک مکان گردشگری و فرهنگی را برطرف خواهد کرد.

مدرسه مستنصریه از ساختمانی مربع شکل تشکیل شده و محوطه بزرگی در وسط آن قرار گرفته است که به راهروهایی آجری به سمت حدود 80 اتاق در کناره ها که با طاق ها احاطه شده منتهی می شود.

از این اتاق ها در عصر عباسی به عنوان کلاس درس استفاده می شد و دارای پنجره هایی برای تهویه هوا هستند.

«غیث سالم»، استاد تاریخ قدیم و تمدن در دانشگاه، پیش بینی می کند که مدرسه مستنصریه پس از پایان کار مرمت با موفقیت به لیست یونسکو بپیوندد.

وی در ادامه افزود این مکان تاریخی و فرهنگی حامل میراث مذهبی است و تاریخ مدارس اسلامی را روایت می کند که از زمان «مستنصربالله»، خلیفه عباسی، از حدود 798 سال پیش مورد استفاده بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا