خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

دولت اردن: شاهزاده حمزه و دیگر افراد بازداشت شده در دادگاه امنیت کشور محاکمه خواهند شد/طرف‌های خارجی در این ماجرا دخالت داشتند

معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اردن اعلام کرد شاهزاده حمزه و دیگر افراد دخیل در توطئه در دادگاه امنیت کشور محاکمه خواهند شد.

میدل ایست نیوز: «ایمن الصفدی»، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اردن اعلام کرد شاهزاده حمزه و دیگر افراد دخیل در توطئه در دادگاه امنیت کشور محاکمه خواهند شد.

الصفدی با اشاره به تسلط حکومت بر تحرکات مذکور برای اجرای طرح‌های توطئه‌گرایانه علیه ثبات کشور گفت: میان «باسم عوض الله» و طرف‌های خارجی ارتباط وجود دارد.

وی با بیان اینکه شاهزاده حمزه به درخواست برای عدم تعامل با فعالیت‌ها علیه اردن پاسخ نداده است، تصریح کرد: وی با ویدئویی که منتشر کرد، دست به تحریک علیه دولت زد.

معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اردن با بیان اینکه ارتباط میان باسم عوض الله و حسن زید و شاهزاده حمزه را رصد کردیم، گفت: امنیت اردن فراتر از هر موضوعی قرار دارد و با شاهزاده حمزه بر این اساس تعامل خواهد شد.

وی گفت: دستگاه‌های امنیتی اردن ارتباط فردی مرتبط با دستگاه‌های امنیتی بیگانه را با همسر شاهزاده حمزه را رصد کردند که وی فراهم کردن هواپیمایی برای خروج فوری از اردن را پیشنهاد کرده بود.

الصفدی با بیان اینکه حلقه نزدیک به شاهزاده حمزه بازداشت شده است، گفت: افراد شمار بازداشت شده غیر از عوض الله و بن زید به 16 تن می رسد.

وی با اشاره به اینکه شاهزاده حمزه و دیگر افراد برای برهم زدن ثبات اردن برنامه‌ریزی کرده بودند، اظهار داشت: دستگاه‌های امنیتی توانستند این تحرکات را در نطفه خفه کنند.

معاون نخست‌وزیر اردن در پایان اظهار داشت: تحقیقات ادامه دارد و در مرحله کنونی، جزئیات ارتباط افراد با طرف‌های خارجی را افشا نخواهیم کرد اما پس از تکمیل تحقیقات، جزئیات ماجرا با شفافیت و روشنی کامل اعلام خواهد شد.

حمزه بن حسین ولیعهد سابق اردن پیشتر ویدئویی منتشر کرد که بر گزارش‌ها درباره بازداشت خانگی او صحه می‌گذارد. او در این ویدیو می‌گوید که صبح روز شنبه رئیس ستاد مشترک ارتش به دیدار وی رفته و اطلاع داده که نمی‌تواند از اقامتگاه خود خارج شود و با دیگران ارتباط داشته باشد.

ولیعهد سابق اردن در ادامه این ویدیو عنوان می‌کند که بازداشت او بخشی از برنامه حکومت اردن برای سرکوب منتقدان است. وی می‌افزاید که اما او مسئول «از کارافتادگی حکومت، فساد و بی‌ کفایتی» آن نیست و اکنون شرایط در کشور به جایی رسیده که هیچ کس نمی‌تواند بدون ترس از بازداشت و تهدید و آزار و اذیت دیدگاه‌های خود را بیان کند.

روزنامه واشینگتن‌پست مجموع افراد بازداشت شده را حدود ۲۰ نفر عنوان کرده است. به نوشته این روزنامه، مقامات اردنی ادعا کرده‌اند که اقدامات این افراد «تهدیدی علیه ثبات کشور» بوده است.

یکی دیگر از افراد بازداشت‌شده باسم عوض الله، رئیس پیشین دیوان پادشاهی و از چهره‌هایی است که برای سال‌ها مورد اعتماد ملک عبدالله بوده است، باسم عوض الله همچنین بعدها وزیر اقتصاد اردن و مشاور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شد.

بازداشت مقامات ارشد و اعضای خانواده سلطنتی در اردن امری نادر است چرا که این کشور یکی از باثبات‌ترین کشورهای جهان عرب به شمار می رود.

فرمانده ارتش اردن نیز در اظهارات خود بازداشت گزارش‌ها درباره شاهزاده حمزه بن حسین را نادرست دانسته و عنوان کرده که به او صرفا گفته شده است دست از اقداماتی که به «امنیت و ثبات» کشور لطمه می‌زند، بردارد.

همچنین بخوانید:

زمزمه های دست داشتن بن زاید و بن سلمان در کودتای نافرجام اردن

 

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا