خبر اولسیاسی

کاهش حضور نظامی امریکا در عربستان؛ بازبینی سیاسی در خاورمیانه یا استراتژی عقب نشینی؟

برخی کارشناسان امور نظامی معتقدند تصمیم دولت بایدن برای کاهش حضور نظامی در خاورمیانه اقدامی روتین و روال عادی است و امریکا به بازاستقرار نیروهای خود در خاورمیانه دست می زند.

میدل ایست نیوز: طرح «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا برای کاهش حضور نظامی کشورش در خاورمیانه آغاز شد و وی در نخستین اقدام یک ناو هواپیمابر، سامانه های نظارتی و دست کم 3 باتری سامانه پدافندی پاتریوت را به عنوان بخشی از استراتژی فراگیر برای انتقال قدرت نظامی به مکانی دیگر برای مقابله با چین از خاورمیانه خارج کرد.

رؤسای جمهوری امریکا از زمان «جورج دبلیو بوش» نسبت به کاهش حضور نیروهای نظامی امریکا در خاورمیانه ابراز تمایل می کردند اما با این وجود مجبور به تداوم حضور در منطقه می شدند. حتی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری سابق امریکا که در کارزار انتخاباتی خود پایان جنگ را ترویج می کرد درحالی ریاست جمهوری را ترک کرد که شمار نیروهای امریکایی در خاورمیانه از زمانی که برسر کار آمد بیشتر بود.

نظر کارشناسان

برخی از کارشناسان این گام بایدن را روتین و روال عادی تفسیر کردند. «دیو دی روش»، استاد دانشگاه دفاع ملی و کارشناس امور نظامی در این رابطه توضیح داد که کاهش نیروهای امریکایی در عربستان به صورت طبیعی صورت می گیرد چرا که ترامپ نیروهای بیشتری در زمان حمله پهپادی به تاسیسات نفتی «بقیق» در سپتامبر 2019 به عربستان اعزام کرده بود.

ترامپ نخستین رئیس جمهوری بود که نیروهای امریکایی را مجددا در سال 2019 و پس از آنکه در پی حمله 11 سپتامبر از عربستان خارج شده بودند، بازگرداند و ممکن است بایدن به سیاستی بازگردد که حضور نیروهای امریکایی در سرزمین حرمین شریفین را تحریکی غیرضروری می داند.

این گام همچنین سیاستی را که در 26 ژانویه یعنی پس از گذشت 5 روز از تعیین بایدن به عنوان رئیس جمهوری جدید امریکا ارزیابی می کند، سیاستی که توسط پنتاگون اعلام شد مبنی بر آنکه ممکن است امریکا شمار نیروهای امریکایی در عربستان را افزایش دهد.

به طور کلی اولویت رویکرد ترامپ مقابله با ایران و همچنین فروش اسلحه بود اما به نظر می رسد دولت بایدن اخیرا از رویکرد ترامپ تنزل کرده و ایران و امریکا قرار است دوشادوش اتحادیه اروپا، چین و روسیه در 6 آوریل در وین گام های بازگشت به توافق هسته ای ایران (برجام) را بررسی کنند.

نگرانی کشورهای عضو شورای همکاری

باید تاکید کرد که این اخبار علاوه بر کاهش توانایی های نظامی امریکا در عربستان و منطقه به صورت کلی، نگرانی رهبران کشورهای عضو شورای همکاری را بر می انگیزد که از خرید اسلحه از امریکا و دشمنی آن با ایران استقبال می کردند.

در همین رابطه می توان به روزنامه «the national»، امارات اشاره کرد که نوشت کاهش نیروهای امریکایی در عربستان در حالی صورت می گیرد که عربستان با حملات پهپادی و راکتی انصار الله یمن مواجه است.

بایدن اعلام کرد قصد دارد از تلاش های عربستان برای دفاع از خود در برابر حملات انصار الله دفاع کند اما احتمال دارد عربستان نیز حملات نظامی خود به یمن را متوقف کند.

درحالی که بایدن برای خارج کردن نیروهای امریکایی از خاورمیانه تلاش می کند، طرف های تاثیرگذار در منطقه باید تصمیمات جدیدی با آمادگی برای متحمل شدن هزینه ها بجای اتکا به امریکا اتخاذ کنند.

می توان گفت اگر این گام را هر رئیس جمهوری سابق امریکا اما زودتر اتخاذ می کرد، شاید عربستان برای ممانعت از حملات انصار الله و تقویت نفوذ ایران در مرزهای جنوبی خود، گام حمله نظامی نسنجیده به یمن را اتخاذ نمی کرد.

همچنین بخوانید

حضور نظامیان امریکایی در پایگاه هوایی امیر سلطان عربستان برای مقابله با حملات انصارالله یمن

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا