خبر اولسیاسی

تروریست های داعش در مصر در تلاش برای رسیدن به کانال سوئز

تروریست‌های داعش با کاهش دادن فعالیت خود در شمال سینا، بر شدت حملات خود در مرکز سینا، در شرق مصر، افزوده اند.

میدل ایست نیوز: هفته‌های گذشته شاهد افزایش چشمگیر فعالیت گروه تروریستی داعش در منطقه‌ای در مصر بوده که آنان نام «ولایت سیناء» بر آن نهاده اند.

تروریست‌های داعش با کاهش دادن فعالیت خود در شمال سینا، بر شدت حملات خود در مرکز سینا، در شرق مصر، افزوده‌ و به مواضع ارتش مصر و گروه‌های مسلح قبایل مورد حمایت دستگاه اطلاعات این کشور حمله کرده‌اند.

در این میان، این نگرانی در میان مقامات امنیتی و نظامی مصر پیش آمده که تروریست‌ها به تأسیسات راهبردی نیروهای مسلح مصر ازجمله پایگاه نظامی «میلز» که در منطقه جفجافه در جنوب شهر بئر العبد نزدیک شوند. این فرودگاه فاصله چندانی با کرانه شرقی کانال سوئز ندارد و می‌تواند کانال سوئز را به هدفی برای حملات تروریستی تبدیل کند.

منابع میدانی از قبایل و شاهدان عینی تأکید کرده‌اند که تروریست‌ها حضور خود را در مناطقی از بئر العبد و جنوب آن به سمت جبل المغاره متمرکز کرده‌اند. این مناطق جغرافیای بیابانی دارد و کار تعقیب تروریست‌ها را برای نیروهای ارتش مصر دشوار می‌کند.

تروریست‌ها در کوه‌ها و غارها و پناهگاه‌هایی مخفی می‌شوند که دسترسی به آنها آسان نیست و به علت پوشش طبیعی منطقه و غارهای سنگی بمباران هوایی این مناطق هم کاری از پیش نمی‌برد. افزون بر این، خالی از سکنه بودن این منطقه باعث شده که اطلاعاتی درباره فعالیت‌های تروریست‌ها ردوبدل نشود.

به گفته این منابع، تروریست‌های داعش چند روز پیش به روستای منجم در نزدیکی جبل المغاره در مرکز سینا حمله کرده‌اند تا مسیر امدادرسانی خود را که به منطقه جبل الحمه می‌رسد و مرکز اصلی تجمع آنهاست بازسازی کنند. نکته قابل توجه آن است که جبل الحمه فقط 25 کیلومتر از فرودگاه میلز فاصله دارد و با کنترل آن می‌توان همه تحرکات هوایی در فرودگاه میلز را رصد کرد چون کاملا بر آن مشرف است.

یک کارشناس مصری تأکید می کند که مناطق مرکزی سینا اهمیت راهبردی بسیاری دارد که به عوامل گوناگون مربوط می‌شود. نخست آنکه این منطقه مرزی طولانی با سرزمین‌های فلسطینی دارد، دوم اینکه بسیاری از کارخانه مهم سیمان و مصالح ساختمانی در این منطقه واقع شده، چند معدن مهم سنگ مصر هم در همین منطقه است.

نیروهای نظامی مصر نیز چندین پایگاه در این منطقه دارند که اصلی ترین آنها فرودگاه میلز است که در آن انواع جنگنده‌ها نگه‌داری می‌شود.

به گفته این کارشناس که خود ساکن سیناست، داعش به این منطقه به چشم حیاط خلوتی برای عناصر خود که در شمال سینا پراکنده‌اند نگاه می‌کند، چون آنها عادت کرده‌اند که هربار فشار نظامی در شمال سینا افزایش یابد به این نقاط مرکزی منتقل شوند.

او می‌افزاید که تعقیب تروریست‌ها در این منطقه بیشتر توسط نیروهای قبایل انجام می‌شود تا ارتش، چون آنها به منطقه آشناترند و دوره‌های خاصی برای جنگ در مناطق صحرایی و کوهستانی دیده‌اند.

یک منبع در گروه‌های قبایل مسلح متحد ارتش مصر تأکید کرد که اخیرا محموله‌ای از مهمات و تجهیزات تازه برای قبایل ارسال شده است و قرار است به زودی با همکاری ارتش عملیاتی علیه تروریست‌ها اجرا شود. ضمن اینکه سطح امنیت و حفاظت تأسیسات مهم در صحرا بالا برده شده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا