سرخط خبرهاسیاسی

تشدید درگیری ها در مأرب

درگیری‌ها میان ارتش یمن و انصارالله در مأرب در حالی ادامه دارد انصارالله به حملات راکتی و پهپادی خود به عمق خاک عربستان ادامه می‌دهند.

میدل ایست نیوز: درگیری‌ها میان ارتش یمن و انصارالله در مأرب در حالی ادامه دارد که انصارالله به حملات راکتی و پهپادی خود به عمق خاک عربستان ادامه می‌دهد.

روز گذشته «یحیی سریع»، سخنگوی نظامی انصارالله از حمله پهپادی به فرودگاه بین‌المللی ابها و پیش از آن از حمله‌ای مشابه به فرودگاه جازان خبر داد.

دربرابر، خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از دفتر فرماندهی ائتلاف عربی خبر داد که این ائتلاف یک پهپاد انتحاری را که به سمت جازان در حرکت بود منهدم کرده است.

اما در مأرب، نیروهای وابسته به دولت «عبدربه منصور هادی» از ضد حمله خود علیه نیروهای انصارالله خبر دادند. جبهه‌های گوناگون مأرب در روزهای گذشته در پی حملات سخت انصارالله به مواضع مخالفان شاهد درگیری‌های شدیدی بوده است.

همزمان یک منبع امنیتی به «الجزیره» خبر داد که انصارالله بمباران مناطق مرکزی مأرب را شدت بخشیده‌اند و در این راه از موشک‌های بالستیک و پهپاد استفاده می‌کنند.

به‌صورت موازی با این درگیری‌ها شورای انتقالی جنوب اعلام کرد که استاندار مأرب و 4 کارمند اداری را که پیش از این ربوده شده بودند آزاد کرده است.

این ائتلاف اعلام کرد که آزادی این افراد درچارچوب توافق تبادل اسرا با دولت عبدربه منصور هادی و در ازای آزادی 12 نیروی مسلح شورای انتقالی بوده است.

در عرصه سیاسی، خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان، در دیدار با «معین عبدالملک»، نخست‌وزیر دولت مورد حمایت عربستان در یمن، تأکید کرد که عربستان با هرگونه «تنشی که موجب تعطیل شدن فعالیت دولت و نهادهای حکومتی یا مانع‌تراشی در اجرای توافق ریاض شود مخالف است».

یمن از 7 سال پیش شاهد جنگی سخت میان عربستان و متحدانش با نیروهای انصارالله است که یکی از سخت‌ترین بحران‌های انسانی در جهان را رقم زده است.

روز گذشته روزنامه لبنانی «الاخبار» خبر داد که پس از ورود محموله‌های سلاح سبک و نیمه سنگین عربستان سعودی به شهر مأرب یمن، به‌نظر می‌رسد گروه های مسلح وابسته به این کشور و دولت عبدربه منصور هادی در پی آغاز جنگ شهری هستند.

براساس این گزارش ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان سعودی اواسط هفته کنونی به عناصر خود دستور داده که باقیمانده سلاح سنگین موجود در جبهه‌های اطراف مأرب را خارج کنند که از جمله این سلاحها می‌توان به خودروهای زرهی آمریکایی «اوشکوش» اشاره کرد.

 به گزارش این روزنامه، بیشتر فرماندهان نظامی وابسته به حزب «الاصلاح»، شاخه اخوان المسلمین در یمن، این دستورات را نادیده گرفتند و شمار زیادی از سرکرده‌های وابسته به دولت مستعفی هم از اجرای این دستور سرپیچی کرده اند.

بر اساس این گزارش، یک فرمانده اماراتی با حضور میدان در منطقه  شخصا ناظر بر تحویل این خودروها به عربستان سعودی از طریق گذرگاه زمینی «الودیعه» به این کشور بوده و همچنین فرماندهانی را که از اجرای این دستور سرپیچی کرده بودند، زندانی کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا