سرخط خبرهاسیاسی

هشدار سودان نسبت به خطر بروز «جنگ آب» در نتیجه تداوم لجاجت اتیوپی

مشاور رسانه‌ای رئیس شورای حاکمیتی سودان نسبت به خطر بروز «جنگ آب» در صورت عدم مداخله جامعه جهانی در بحران سد النهضه هشدار داد.

میدل ایست نیوز: «الطاهر ابوهاجة»، مشاور رسانه‌ای فرمانده کل ارتش سودان و رئیس شورای حاکمیتی سودان نسبت به خطر بروز «جنگ آب» در صورت عدم مداخله جامعه جهانی در بحران سد النهضه هشدار داد.

ابوهاجه در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: ما دولت اتیوپی را مسئول رد همه گزینه‌های مطرح شده و مانع‌تراشی در مسیر میانجیگری بین‌المللی از طریق ناکام شدن مذاکرات می‌دانیم.

وی گفت:اظهارات آدیس آبابا نشان می دهد که این کشور به صورت یکجانبه در حال آبگیری مرحله دوم سد النهضه است.

این مقام سودانی اظهار داشت: جنگ آب آغاز شده است و اگر جهان به بی‌توجهی دولت اتیوپی از طریق نهادهای قضایی و سازمان‌های بین‌المللی پایان ندهد، جنگ آب به شکلی شدید در راه است.

دولت اتیوپی امروز اعلام کرده بود ابتکار جدیدی را در رابطه با سد النهضه پیش پای مصر و سودان نهاده است.

وزارت امور خارجه اتیوپی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سیلشی بیکیلی»، وزیر منابع آب و انرژی این کشور دو نامه به همتایان مصری و سودانی خود ارسال کرده و در آن، رسما از این دو کشور خواسته است افرادی را به عنوان هماهنگ‌کننده درباره پرونده سد النهضه تعیین کند تا درباره آبگیری مرحله دوم سد النهضه پیش از ماه ژوئیه و اوت تبادلات اطلاعات انجام شود.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

از طريق
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا