اجتماعیسرخط خبرها

استانداری بصره: تلاش می کنیم تا پایان سال جاری بصره را خالی از تشعشعات اتمی اعلام کنیم

معاون استاندار بصره از اقدامات این استانداری برای پاکسازی استان از آلودگی‌های ناشی از تشعشعات اتمی خبر داد.

میدل ایست نیوز: «ضرغام الاجودی»، معاون استاندار بصره از اقدامات این استانداری برای پاکسازی استان از آلودگی‌های ناشی از تشعشعات اتمی خبر داد.

او تأکید کرد که هیئتی شامل کارشناسان تشعشعات رادیواکتیو در وزارت علوم و فناوری و وزارت محیط زیست با هماهنگی نخست‌وزیر و استان‌دار بصره برای بررسی میزان تشعشعات و آلودگی به دی اکسید اورانیوم در 23 مرکز که در رژیم گذشته هدف حمله هوایی قرار گرفتند و نیز پسماندهای جنگی به بصره خواهد رسید.

او گفت که این هیئت در طی هفته جاری بررسی‌های خود را انجام خواهند داد تا داده‌های موجود درباره خالی بودن 17 مرکز از این 23 مرکز را اعلام کنند.

الاجودی افزود که تدابیری برای پاک‌سازی 6 مرکز دیگر اندیشیده شده که شامل قراردادن مواد آلوده در بشکه‌های مخصوص است.

وی تأکید کرد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده استان بصره امیدوار است که بتواند تا پایان سال جاری میلادی بصره را استان خالی از تشعشعات آلوده اتمی اعلام کند و بصره از این کابوس وحشتناک که سلامت شهروندان را در خطر قرار داده بود خلاص شود.

مرکز پژوهش های مجلس عراق در گزارشی در سال 2019 اعلام کرد که در سال 1991 آمار ابتلا به سرطان در عراق 5720 مورد یعنی 31.5 در هر 100 هزار نفر بوده، اما این عدد در سال 2016 به 25.556 مورد یعنی 67.4 در هر 100 هزار نفر رسیده است.

مواد خطرناک و آلوده به تشعشعات در بصره از پسماند کارخانه ذوب آهن بصره و بقایای تانک ها و سلاح ها و کارخانه های ویران شده در جنگ عراق و ایران یا در حمله امریکا به عراق در 1991 یا در 2003 و همچنین بقایای موشک های امریکایی تشکیل شده است.

«سعاد ناجی العزاوی»، تحصیل کرده مهندسی جغرافیا در داشگاه کولورادو، در پژوهشی درباره «خطر استفاده از اورانیوم در عراق» نشان داده که امریکا در جنگ 1991 بیش از یک میلیون پرتابه آلوده به اورانیوم ضعیف شده در بصره خالی کرده که وزن مجموع اورانیوم آنها 320-500 تُن بوده است. در جنگ 2003 نیز 900 تُن راکت آلوده اورانیوم ضعیف شده در عراق خالی شده که 200 تُن آن در بصره بوده است. 26 نقطه بصره آلوده به تشعشعات اتمی شناخته شده است.

العزاوی تأکید می کند که پسماندهای نظامی نسبت مستقیمی با افزایش موارد ابتلا به سرطان دارد. او می گوید که ساکنان بصره به اندازه 200 برابر بیشتر از یک انسان معمولی در یک اکثر نقاط جهان در معرض تشعشعات هسته ای هستند.

او در پژوهش خود که در سال 2020 منتشر شده به صورت میدانی منطقه ای به وسعت 1200 کیلومتر مربع شامل شهرهای صفوان و زبیر در غرب بصره را بررسی کرده و نشان داده که میانگین موارد ابتلا به سرطان های کشنده و غیر کشنده و سرطان خون 7.2 درصد مجموع ساکنان صفوان و 4.5 درصد از سکنان زبیر و 4.5 درصد از ساکنان غرب بصره را شامل شده است.

 

همچنین بخوانید:

نگرانی از آمار بالای ابتلا به سرطان در بصره/ با پسماندهای آلوده به اورانیوم چه باید کرد؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا