خبر اولسیاسینگاه خاورمیانه

کودتای اردن و تلنگری به همه کشورهای عربی

شاید کودتای ناکام اردن پیامی اسرائیلی باشد به دولت امان که تل آویو هیچ گونه مخالفت با سیاست های یکجانبه خود را نمی پذیرد.

میدل ایست نیوز: کودتای ناکام در اردن که هفته گذشته روی داد نشان داد که کشورهای عربی با وجود گذشت این همه سختی و بی ثباتی و ناآرامی همچنان در معرض تهدید بی ثباتی هستند و هر لحظه امکان وقوع اتفاق سیاسی پیش بینی نشده ای وجود دارد. این کودتا نشان داد که خطرات سیاسی ناشی از مداخلات خارجی همچنان گریبانگیر کشورهای عربی است.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت احرونوت یک روز بعد از کودتای ناکام اردن، در گزارشی نوشت که احتمالا اسرائیل، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در وقوع این کودتا دست داشتند. به غیر از اسرائیل، امارات و عربستان فورا آنچه در اردن اتفاق افتاد را محکوم کردند و حمایت قاطع خود را از حکومت پادشاهی حاکم بر این کشور بیان داشتند. حتی دولت عربستان هیئتی بلندپایه را به اردن فرستاد تا مراتب حمایت خود را از خاندان هاشمی و ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور بیان دارد.

پرسشی که در این مدت همواره ذهن بسیاری را به خود مشغول داشته، این است که چرا روزنامه یدیعوت احرونوت باید چنین گزارشی را منتشر می کرد؟

ظن غالب بر این است که این روزنامه در یک سیاست هدایت شده، ایجاد نفاق و شک و تردید میان کشورهای متحد عربی اردن، امارات و عربستان سعودی را پیش می برده و قصد داشته به این ترتیب این کشورها را به یکدیگر ظنین کند تا بیش از پیش در اتخاذ سیاست های یکپارچه و واحد ناتوان بمانند.

نکته ای که در این میان وجود دارد، تلنگری است که این اتفاق به کشورهایی می زند که اخیرا با اسرائیل طرح دوستی ریخته اند. اردن بعد از مصر دومین کشور عربی بود که نزدیک به سه دهه پیش با اسرائیل روابط عادی برقرار کرد. اما شاهدیم که اسرائیل در صورتی که ببیند اردن در جهت منافعش گام بر نمی دارد بدون لحظه ای تردید، به فکر بی ثبات سازی آن می افتد. این می تواند زنگ هشداری برای همه کشورهای عربی باشد که به فکر عادی سازی روابط با اسرائیل هستند. چنین اتفاقی می تواند برای امارات متحده عربی، بحرین و هر کشور عربی دیگری رخ دهد.

چرا باید اردن مورد غضب اسرائیل باشد؟ اردن بر خلاف انتظار اسرائیل و با وجود فشارهای سنگینی که بر این کشور وارد کرد تا طرح موسوم به «معامله قرن» را بپذیرد و به طرح تبدیل شدن اردن به جایی برای فلسطینیان تن دهد تا دیگر اسمی از فلسطین باقی نماند، از پذیرفتن این طرح خودداری کرده است و با وجود فشارهای سنگینی که به آن وارد می شود همچنان به این مخالفت خود ادامه می دهد. شاید کودتای ناکام اردن پیامی اسرائیلی باشد به دولت امان که تل آویو هیچ گونه مخالفت با سیاست های یکجانبه خود را نمی پذیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا