خبر اولسرخط خبرها

بررسی کنترل مرزهای مشترک در دیدار مشاور امنیت ملی عراق با وزیر دفاع ایران

مشاور امنیت ملی عراق، در دیدار با سرتیپ «امیر حاتمی»، وزیر دفاع ایران، پرونده کنترل مرزهای زمینی مشترک را بررسی کرد.

میدل ایست نیوز: «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق، در دیدار با سرتیپ «امیر حاتمی»، وزیر دفاع ایران، پرونده کنترل مرزهای زمینی مشترک را بررسی کرد.

براساس بیانیه رسمی دفتر اطلاع رسانی مشاور امنیت ملی عراق، الاعرجی در ادامه دیدارهای خود در تهران با وزیر دفاع ایران دیدار و گفت وگو کرد.

او در این دیدار تحولات امنیتی و سیاسی منطقه و همکاری های بغداد و تهران در عرصه امنیت و کنترل مرزها و مبارزه با تروریسم را بررسی کرد.

وضعیت امنیتی منطقه و راه های گسترش همکاری های عراق و ایران در عرصه مبادله اطلاعات از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدار بود.

مشاور امنیت ملی عراق روز گذشته به تهران سفر و با «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، و «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران، دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با مشاور امنیت ملی عراق با تاکید بر اولویت ایران برای گسترش مناسبات با همسایگان، از عراق به عنوان کشوری که پیوندهای متعدد و فزاینده ای با ایران دارد یاد کرد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه افزود: ایران همواره برای استقلال، امنیت، تمامیت ارضی و حاکمیت یکپارچه عراق احترام قائل بوده است و از نقش سازنده آن در مناسبات منطقه ای استقبال می‌کند.

ظریف تاکید کرد امنیت منطقه به دست کشورهای منطقه تامین می‌شود و نیروهای بیگانه باید منطقه را ترک کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم در دیدار با  مشاور امنیت ملی عراق با بیان اینکه امریکا بزرگترین عامل ناامنی و تروریسم سازمان‌یافته است، تاکید کرد تسریع در اجرای قانون پارلمان عراق در خصوص خروج نظامیان امریکا از عراق موجب تقویت و تثبیت روندهای ثبات‌ساز خواهد شد.

الاعرجی که به دعوت رسمی شمخانی به تهران سفر کرده است ظهر امروز با همتای ایرانی خود دیدار و پیرامون مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با او گفتگو کرد.

شمخانی در این دیدار با تبیین عوامل بی‌ثباتی در منطقه، آمریکا را بزرگترین عامل ناامنی و تروریسم سازمان‌یافته قلمداد و تاکید کرد: تسریع در اجرای قانون پارلمان عراق در خصوص خروج نظامیان آمریکا از عراق موجب تقویت و تثبیت روندهای ثبات‌ساز خواهد شد.

او با بیان اینکه ترور فرماندهان مقاومت، شهیدان «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» نقش آمریکا در تقویت ترویسم تکفیری را کاملا آشکار و اثبات نمود، تصریح کرد: پیگیری محاکمه و مجازات آمرین و عاملین این جنایت تروریستی از اولویت‌های همکاری‌های امنیتی دو کشور است و در این زمینه از دولت عراق با توجه به میزبانی شهید قاسم سلیمانی انتظار بیشتری داریم.

شمخانی با ابراز نگرانی از فعال شدن مجدد عناصر وابسته به گروه تروریستی داعش در عراق افزود: اطلاعات موثقی وجود دارد که آمریکایی‌ها با حمایت از نیروهای داعش و جابجایی آنها در مناطق مختلف این کشور تلاش می‌کنند با ایجاد ناامنی برای تداوم حضور خود در عراق زمینه‌سازی کنند.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا