سرخط خبرهاسیاسی

درخواست سودان از مصر و اتیوپی برای برگزاری نشست سران درباره بحران سد النهضه

نخست‌ وزیر سودان از همتایان مصری و اتیوپی خود خواست تا ظرف 10 روز آینده نشستی برای ارزیابی مذاکرات سد النهضه که به بن‌بست رسیده است، برگزار کنند.

میدل ایست نیوز: «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان از «مصطفی مدبولی» و «آبی احمد»، همتایان مصری و اتیوپی خود خواست تا ظرف 10 روز آینده نشستی برای ارزیابی مذاکرات سد النهضه که به بن‌بست رسیده است، برگزار کنند.

حمدوک در نامه‌هایی جداگانه خطاب به مدبولی و احمد خواستار برگزاری نشستی سه‌جانبه با هدف توافق بر سر گزینه‌های ممکن به منظور تجدید پایبندی سیاسی سه کشور برای دستیابی به توافقی در زمان مناسب بر اساس اصول توافق سه‌جانبه سال 2015 میلادی شد.

نخست‌وزیر سودان در این نامه تصریح کرد: مذاکرات به بن‌بست رسیده است است، این در حالی است که اقدامات مربوط به ساخت سد به مراحل نهایی رسیده است؛ امری که دستیابی به توافق پیش از راه‌اندازی سد را ضروری می‌نماید.

وی با ابراز تاسف از این اینکه علیرغم گذشت 10 سال با وجود میانجیگری امریکا و بانک جهانی هنوز توافقی در این باره حاصل نشده است، اظهار داشت: مذاکراتی که اخیرا تحت نظر اتحادیه افریقا برگزار شد، با مخالفت اتیوپی با پیشنهاد سودان برای کمک‌گیری از میانجیگری اتحادیه افریقا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و امریکا با شکست رو به رو شد؛ پیشنهادی که مصر نیز آن را مورد تایید قرار داده بود.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

همچنین بخوانید:

قطعیت مرحله دوم آبگیری سد النهضه و کم‌رنگ شدن تهدیدات نظامی مصر و سودان

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا