خبر اولسرخط خبرهاسیاسینگاه خاورمیانه

جزئیات مهم از توطئه علیه شاه اردن: از نقش سفیر امریکا تا ساخت‌وپاخت محمد بن سلمان برای حمایت از کودتا

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی جالب توجه به نقل از یک مقام امنیتی اردن به نقش عربستان، اسرائیل، امریکا و امارات در کودتای اخیر در اردن پرداخت.

میدل ایست نیوز: روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی جالب توجه به نقل از یک مقام امنیتی اردن به نقش عربستان، اسرائیل، امریکا و امارات در کودتای اخیر در اردن پرداخت.

الاخبار به نقل از این مقام امنیتی اردن نوشت: تلاش برای سرنگونی ملک عبدالله دوم طرحی از پیش برنامه‌ریزی شده بود که اسرائیل، امارات، عربستان و امریکا در آن دست داشتند و «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در برابر وعده‌ها برای قیمومیت سعودی‌ها بر بیت المقدس از این طرح حمایت کرد.

این مقام اردنی با اشاره به اینکه طرح مذکور کودتایی بزرگ و بسیار پیچیده از سوی طرف‌های متعدد بوده است اما ملک عبدالله موفق شد به صورت آرام آن را ناکام گذارد و توازن داخلی و منطقه‌ای را حفظ کند، اظهار داشت: ذکاوت پادشاه و به حرکت آوردن سریع نیروهای نظامی و امنیتی توانست این تلاش برای کودتا و به تخت نشاندن شاهزاده حمزه بن حسین را نقش بر آب کند.

وی گفت: نقش‌آفرینی رهبران اسرائیل در این کودتا به دلیل نقش منفی اردن در معامله قرن بوده چرا که امّان معتقد است معامله قرن در راستای اجرای طرح وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها و الحاق غور اردن به اراضی اشغالی است.

الاخبار در ادامه افزود: موضع مخالف اردن در قبال معامله قرن به نگرانی‌های شدید اسرائیل دامن زد مبنی بر اینکه این احتمال وجود دارد که اردن به فلسطینی‌های مقیم اردن و عشایر این منطقه برای اقدامی علیه اسرائیل چراغ سبز نشان دهد لذا تل‌آویو از ریاض درخواست کمک کرد، ولیعهد سعودی نیز به شرط انتقال قیمومیت اماکن مقدس در قدس به عربستان با این طرح موافقت کرد.

به نوشته این روزنامه لبنانی، پس از اخذ موافقت واشنگتن، بن سلمان وارد عمل شد و به «باسم عوض الله»، رئیس پیشین دیوان پادشاهی اردن و مشاور خود ماموریت داد تا مقدمات لازم برای انتقال پادشاهی در درون خاندان هاشمی را انجام دهد، همچنین «محمد بن دحلان» نیز از طرف امارات ماموریت یافت تا اقدامات بایسته در سطح عشایر فلسطینی اردن را عملیاتی کند، سعودی‌ها نیز دست به مسلح کردن برخی عناصر عشایر جنوب اردن زدند که دارای تابعیت عربستانی هستند تا در صورت لزوم، اقدامات نظامی را ترتیب دهند.

الاخبار در ادامه به نقل از مقام اردنی نوشت: تظاهرات ماه‌های اخیر در استان‌های اردن نیز تنها تلاشی برای آزمودن واکنش و آمادگی دستگاه‌های امنیتی بوده است و سفر «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان به امّان که پس از شکست کودتا انجام شد، برای اعمال فشار بر مقامات اردنی به منظور آزادسازی باسم عوض الله و تحویل وی به ریاض بوده است.

الاخبار به نقل از منابع آگاه درباره دلایل موافقت واشنگتن با این طرح نوشت: دو عامل اساسی واشنگتن به دادن چراغ سبز به این کودتا واداشت، نخست به خاطر مخالفت اردن با طرح معامله قرن ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان و دوم ورود به طرح مشرق جدید و در این میان «هنری وستر»، سفیر امریکا در امّان نقشی اساسی ایفا کرد.

وستر در سپتامبر گذشته پس از سه و نیم خالی بودن منصب سفیر امریکا در اردن در سایه سردی روابط دو طرف به دلیل موضع امّان در قبال طرح معامله قرن به این سمت گمارده شد، وی پس از انتخاب به این سمت در تاریخ 13/05/ 2020 در کنگره امریکا گفت: اسرائیل نمی‌تواند بدون اردن موجودیت خود را حفظ کند و نه اردن می‌تواند بدون اسرائیل به حیات اقتصادی خود ادامه دهد و امنیت و ثباتش را حفظ کند لذا برای ارتقای مناسبات دو طرف باید «اردن جدیدی» شکل بگیرد.

الاخبار ادامه داد وستر «سفیر دارای اختیارات ویژه» است و این امر بدین معناست که اختیارات وی با سفیر عادی تفاوت دارد، در کارنامه وی نظامی‌گری نیز به چشم می‌خورد و پیشتر کاردار سفارت امریکا در امّان بوده سپس معاون وزیر امور خارجه امریکا در پرونده ایران شد.

این روزنامه لبنانی با اشاره به طرح «مشرق جدید» که با مشارکت اردن، عراق و مصر و برای فعال‌سازی شراکت اقتصادی شکل گرفته است، نوشت: این طرح به نگرانی‌های ریاض و تل‌آویو دامن شده است چرا که این طرح علاوه بر قدرت‌بخشی به سه کشور عربی مذکور، اردن را به دروازه‌ای میان کشورهای شورای همکاری و اسرائیل تبدیل می کند، طرح یاد شده همچنین می‌تواند اردن را تا حدی از باجگیری‌ها عربستان و کمک‌های مالیش بی‌نیاز سازد.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا