خبر اولسرخط خبرها

بیانیه مشترک 8 تشکل برآمده از تظاهرات عراق درباره انتخابات پیش رو

هشت نیروی سیاسی برآمده از تظاهرات اکتبر 2019 عراق با انتشار بیانیه ای مشترک بر ضرورت تأمین عدالت در رقابت های انتخاباتی تأکید کردند.

میدل ایست نیوز: هشت نیروی سیاسی برآمده از تظاهرات اکتبر 2019 عراق با انتشار بیانیه ای مشترک بر ضرورت تأمین عدالت در رقابت های انتخاباتی تأکید کردند.

این 8 گروه پس از برگزاری نشستی مشترک در شهر حله (مرکز استان بابل) با انتشار بیانیه ای تأکید کردند که دولت باید در تأمین فضای مناسب برای اجرای انتخابات عادلانه و شفاف زیر نظر سازمان ملل جدیت نشان دهد و به وعده هایی که در برنامه خود درباره شناسایی و محاکمه قاتلان تظاهرات کنندگان و روشن کردن سرنوشت افراد ربوده شده و انحصار سلاح به دست نهادهای حکومتی ارائه کرده پایبند باشد.

در این بیانیه از سازمان ملل خواسته شده که نقشی اثرگذار در پیگیری مسئله انتخابات و شفافیت آن بر عهده بگیرد و نسبت به عدم تحقق مطالبات ملت عراق که منبع مشروعیت نظام سیاسی در این کشور هستند هشدار داده شده است.

حاضران در این نشست همچنین سه توصیه مطرح کرده اند که شامل تعدیل قانون اساسی عراق و توافق درباره تفاهمات انتخاباتی و دعوت به ملت عراق برای مشارکت گسترده در انتخابات برای تقویت نیروهای میهن پرست و پیگیری مطالبات مشروع ملت می شود.

«حسین الغرابی»، رئیس حزب البیت الوطنی، یکی از احزاب امضاکننده این بیانیه تأکید کرد که در این نشست بحث های مفصلی درباره انتخابات و تصمیم گیری درباره مشارکت در آن یا تحریم آن مطرح شد.

وی گفت که همه حاضران مشارکت در انتخابات را مشروط به تحقق شرایط خاص و تأمین فضای مناسب می دانند و افزود که این شرط ها شامل عدالت انتخاباتی و تعیین تکلیف اموال سیاسی و محدود شدن نفوذ احزاب مسلط و همچنین محدود شدن سلاح بی ضابطه می شود.

او گفت اهمیت این نشست در توافق احزاب نوپا بر سر اصولی است که در بیانیه مشترکشان بر آن تأکید کرده اند و افزود که این گروه ها از هفته آینده نشست های مشترکی برگزار خواهند کرد و تصمیم نهایی درباره مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات یک ماه پیش از موعد برگزاری انتخابات گرفته خواهد شد.

گروه های شرکت کننده در این نشست البيت الوطني، تجمع الفاو زاخو، الاتحاد العراقي للعمل والحقوق، حركة نازل أخذ حقي الديمقراطية، التيار الاجتماعي الديمقراطي، جبهة تشرين، تيار المد العراقي، حميد الشبلاوي وحركة امتداد بوده اند.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا