اجتماعیخبر اول

«کولی های عراق»؛ قربانیان خاموش کرونا

کولی‌های عراق در انتخابات شرکت نمی کنند برای همین کسی در پی جلب رأی آنها نیست و کسی کاری به آنها ندارد.

میدل ایست نیوز: «خضر سلمان» دو بار کرونا گرفته و با اینکه سنش نسبتا زیاد است (75 سال) هر دو بار حالش خوب شده و «کارش» یعنی تکدی گری را از سر گرفته است.

خانواده خضر از خانواده های کولی های عراق در استان دیوانیه هستند که کرونا بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی آنها افزوده است. خضر می گوید که از راه تکدی گری کسب روزی می کند و می گوید که بعد از کرونا دیگر مغازه ها تعطیل و خیابان ها خالی شده و مردم به هم نزدیک نمی شوند و این باعث شده او هم پول چندانی برای خریدن غذا برای خانواده اش پیدا نکند.

خضر هیچ وقت ماسک نمی زند اما می گوید که زن و بچه اش «چند ماه پیش» از یک نهاد خیریه ماسک گرفته اند و از آن استفاده می کنند.

در جمع کولی ها که معمولا چند خانواده زیر یک سقف زندگی می کنند پرهیز از سرایت کرونا کار آسانی نیست. اکثر زنان کولی از راه تکدی گری یا جمع آوری زباله روزگار می گذرانند.

«سلمان اللوزی» فعال در پیگیری حقوق اقلیت های عراق می گوید که کولی های عراق در انتخابات شرکت نمی کنند برای همین کسی در پی جلب رأی آنها نیست و کسی کاری به آنها ندارد.

«مصطفی محسن»، پزشک عراقی که در یک تیم پزشکی به صورت داوطلبانه کولی ها را درمان می کند می گوید که اوضاع بهداشتی آنها فاجعه است. در خانه هایی کوچک و پر از جمعیت و به شدت آلوده زندگی می کنند.

او می گوید که نوع کار و فعالیت کولی ها مبتنی بر حضور در تجمعات انسانی است و برای همین رعایت پروتکل های بهداشتی بیشتر برایشان به شوخی شبیه است.

به گفته محسن آمار دقیقی از وضعیت ابتلا به کرونا در میان کولی ها نمی شود داد اما شخصا شاهد بوده که در یک اردوگاه کوچک که این کولی ها در آن سکونت دارند همه حتی کودکان به کرونا مبتلا شدند.

«منار الزبیدی» فعال حقوق کولی ها در عراق می گوید که هیچ آمار دقیقی درباره جمعیت آنها وجود ندارد تا بخواهیم از نسبت ابتلا به کرونا در میان آنها حرفی بزنیم. او که با تجمعات کولی ها در استان دیوانیه در تماس است می گوید که هیچ مورد فوت بر اثر کرونا در میان آنها مشاهده نکرده است.

او از کم توجهی نهادهای بین المللی به این گروه انتقاد می کند و می گوید که کمک های سازمان ملل به کولی ها در سراسر عراق بسیار کم است.

نهادهای عراقی جمعیت کولی ها در عراق را 400-500 هزار تن برآورد می کنند. هرچند خودداری آنها از یکجانشینی و کوچ دائمی شان باعث می شود که نتوان آمار دقیقی از جمعیت آنها ارائه کرد.

کولی های عراق که از آنها در لهجه عراقی به «کاولیه» یاد می شود در استان های بغداد و بصره و نینوا و دیوانیه و مثنی حضور دارند و معمولا بیرون شهرها زندگی می کنند.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا