خبر اولسیاسی

بروکینگز: وساطت میان عربستان و ایران موجب بازیابی جایگاه منطقه‌ای عراق می‌شود

اندیشکده بروکینگز در گزارش تحلیلی نوشت تلاش‌های میانجیگرانه عراق میان عربستان و ایران می‌تواند بغداد را به بازیگری مهم و تاثیرگذار در منطقه تبدیل کند.

میدل ایست نیوز: اندیشکده امریکایی بروکینگز در گزارش تحلیلی نوشت تلاش‌های میانجیگرانه عراق میان عربستان و ایران می‌تواند بغداد را به بازیگری مهم و تاثیرگذار در منطقه تبدیل کند.

بر اساس این گزارش، تلاش‌های عراق می‌تواند در کاستن از شدت تنش‌ها میان این دو رقیب مهم منطقه‌ای نقش‌آفرین باشد، در شرایطی که این تلاش‌ها نیازمند حمایت آرام ایالات متحده امریکا است.

بروکینگز افزود: کاهش تنش‌های طائفی در منطقه به سود ایالات متحده امریکا هم است به ویژه که کمک عراق در گفت‌وگوهای عربستان و ایران در پایان دادن به جنگ یمن تاثیرگذار است؛ جنگی که «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا پیشتر وعده توقف آن را داده است.

ملک سلمان و ولیعهد وی از رهبران سعودی دارای بیشترین رویکرد خصمانه در تاریخ عربستان در برابر ایران به شمار می‌روند؛ لذا گفت‌وگوی کنونی ریاض و تهران، گامی بسیار بزرگ و مهم به شمار می رود.

به گفته منابع آگاه، این مذاکرات می‌تواند با کاهش تنش میان دو کشور به تحقق ثبات در منطقه بیانجامد همچنین این مذاکرات نویدبخش پویایی احتمالی در مناسبات عراق، ایران و عربستان به عنوان کشورهای تاثیرگذار و مهم خاورمیانه است.

به گزارش رویترز، این گفت‌وگوها با ابتکار و نظارت «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق و با حضور «خالد حمیدان»، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان و «سعید ایروانی»، معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران در بغداد برگزار شد و انتظار می‌ رود دور بعدی این گفت‌وگوها به زودی در پایتخت عراق از سر گرفته خواهد شد.

عراق در سال‌های اخیر سیاست خارجی بی‌طرفی مثبت را در قبال عربستان و ایران در پیش گرفته است و نخست وزیران عراق غالبا برای نشان دادن این توازن، به هر دو کشور سفر کرده اند.

در همین رابطه، یک مسئول عراقی در واکنش به این مذاکرات گفت: میانجیگری عراق میان عربستان و ایران به سود بغداد است زیرا هر بار که سطح تنش میان دو کشور در منطقه تشدید شود، ثبات عراق بیشتر تحت الشعاع قرار می گیرد.

وی گفت: گشایش روابط عربستان و ایران بدین معناست که منطقه و عاق شاهد آرامش بیشتر خواهد بود.

به نوشته بروکینگز، این مذاکرات میان ریاض و تهران با وساطت بغداد اگر به آتش‌بس در یمن منجر شود، این امر به مثابه بهبود پررنگ و کاهش تنش‌های منطقه‌ای خواهد بود و یقینا در کمک به بحران انسانی یمن تاثیرگذار خواهد بود.

به نوشته بروکینگز، در کوتاه مدت روشن نیست که عراق قادر به سرانجام رساندن این مذاکرات باشد چرا که بغداد هنوز ضعیف‌تر از آن است که به دو همسایه خود برای پیشبرد این گفت‌وگوهای آشتی‌جویانه اعمال نفوذ یا فشار کند؛ آشتی که در صورت حصول، می‌تواند ماهیت روابط در منطقه را دستخوش تغییر کند.

همچنین بخوانید:

جزئیات دیدار مسئولان سعودی و ایرانی در بغداد از زبان یک مقام عراقی

 

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا