خبر اولسیاسی

کش مکش بر سر ماندن یا نماندن نیروهای امریکایی

اظهارات اخیر کنت مکنزی نشان داد امریکا قصد کاهش نیروهای خود از عراق را ندارد و این مساله می تواند موجب شود، تنش ها در عراق علیه نیروها و مواضع امریکایی ها افزایش یابد.

میدل ایست نیوز: امریکا اخیرا اعلام کرده که هیچ طرحی برای کاهش نیروهای خود در عراق ندارد، این امر موجب شده است احتمال تشدید تنش های امنیتی از سوی برخی گروه های مسلح در عراق با نیروها و مواضع امریکایی در عراق افزایش یابد و موجب تشدید بی اعتمادی آنها به دولت عراق شود.

آنچه امریکا اخیرا اعلام کرده نشان می دهد اختلاف بارزی میان آمار و اطلاعیه های دولت عراق و درخواست آن از امریکا برای ایجاد جدول زمانی برای خروج نیروهایش از امریکا وجود دارد چرا که دولت عراق اعلام کرده در سومین دور از گفت وگوهای راهبردی بین عراق و امریکا که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شده، این درخواست را مطرح کرده است.

اظهارات مکنزی

اما پنجشنبه گذشته ژنرال «کنت مکنزی»، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت امریکا بنا به تمایل بغداد شمار نیروهای خود در عراق را کاهش نخواهد داد.

وی افزود که عراق خواهان ماندن نیروهای امریکایی است و ما شمار نیروهای خود در عراق را کاهش نمی دهیم.

مکنزی در واکنش به وضعیت عراق نیز اظهارداشت گمان نمی کند امریکا در آستانه ورود به جنگی در خاورمیانه باشد.

پاسخ سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق

«یحیی رسول»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اما تاکید کرد جدول زمانبندی خروج نیروهای خارجی از عراق از سوی کمیته های فنی گفت وگوی راهبردی مشخص خواهد شد.

وی اشاره کرد که عراق به سرباز امریکایی یا خارجی که سلاح حمل کنند و به همراه نیروهای عراقی بجنگند نیاز ندارد و نیازی به رزمندگان به جز نیروهای عراقی وجود ندارد.

پیش از این در 7 آوریل نیز «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق در مقر وزارت امور خارجه عراق پس از پایان گفت وگوهای راهبردی گفت امریکا متعهد شده نیروهای بیشتری را از عراق خارج کند و هیچ پایگاه نظامی امریکایی در عراق وجود نداشته باشد.

حملات راکتی به مواضع امریکایی ها

شب پنجشنبه و بامداد جمعه و تنها پس از گذشت چند ساعت از اینکه امریکا اعلام کرد قصد کاهش نیروهای خود در عراق را ندارد، پایگاه ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد هدف حملات راکتی قرار گرفت. پس از این حمله راکتی نیز 3 کاروان ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا هدف حمله قرار گرفتند.

هیچ یک از مقامات دولتی عراق درباره اظهارات مکنزی و موضع رسمی بغداد و علت اختلاف نظرها توضیحی ندادند اما یک نماینده بارز پارلمان عراق در گفت وگویی تلفنی با «العربی الجدید» گفت: امریکایی ها با این اظهارات دولت عراق را در موضع سختی قرار دادند و ممکن است هجمه های جدیدی از سوی برخی گروه های مسلح علیه دولت عراق انجام شود.

این نماینده پارلمان عراق اشاره کرد که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق در اوایل ماه ژوئیه به واشنگتن سفر خواهد کرد تا شماری از مسائل را با دولت جدید امریکا بررسی کند و احتمال داد که امریکا در نتایج دور سوم گفت وگوهای راهبردی به خصوص در رابطه با حضور نظامی امریکا در عراق بازنگری کرده است.

وی تاکید کرد عراق در دور سوم گفت وگوی راهبری درخواست خروج نیروهای امریکایی از کشور را مطرح نکرد بلکه خواهان حمایت امریکا در برنامه های نظامی مختلف از جمله پیشرفته سازی نیروی هوایی عراق، حفاظت و تامین قطعات یدکی واحدهای زرهی و تانک ها و آموزش و حمایت هوایی از عراق در تعقیب عناصر داعش شد.

«علی الغانمی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز تاکید کرد متاسفانه دور سوم گفت وگوی راهبری به بررسی جدول زمانبندی خروج امریکایی ها از عراق همانند دورهای گذشته نپرداخت.

در همین راستا «حسن شویرد»، از دیگر اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق ضمن صریح خواندن اظهارات مکنزی در خصوص ماندن نیروهای امریکایی در عراق گفت میزان نیاز به نیروهای امریکایی در عراق را باید دولت بدون در نظر گرفتن جوانب سیاسی مشخص کند زیرا که این پرونده امنیتی است.

وی با اشاره به مصوبه پارلمان عراق درخصوص اخراج نیروهای خارجی از جمله نیروهای امریکایی از عراق گفت: اکنون نیازهای امنیتی از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح مشخص می شود چرا که داعش هنوز حمله می کند و چالش های امنیتی مختلفی در عراق وجود دارد.

از طرفی دیگر «حاکم الزاملی»، از سران جریان صدر گفت دولت باید در خصوص این پرونده شفافیت بیشتری داشته باشد. عراق در آستانه مرحله مهمی که همان انتخابات باشد، است در نتیجه دولت باید نیروهای خارجی که برای آموزش و حمایت اطلاعاتی و غیره نیاز دارد مشخص کند چرا که عراق دیگر به حمایت نیروهای رزمی نیاز ندارد.

«مهند سلوم»، استاد بخش مطالعات امنیتی موسسه تحصیلات تکمیلی دوحه نیز در این رابطه تصریح کرد خروج کامل نیروهای امریکایی از عراق در آینده نزدیک، بعید است.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید بعید بودن خروج کامل نیروهای امریکایی در آینده نزدیک را به علت حفظ نفوذ راهبردی امریکا در منطقه دانست و گفت این نفوذ را نمی توان با پایگاه های دیگر در عربستان، ترکیه و قطر حفظ کرد.

سلوم با اشاره به اختلافات سیاسی درون عراق در رابطه با مساله زمانبندی و شیوه خروج کامل نیروهای امریکایی از عراق گفت دولت اقلیم کردستان مخالف خروج نیروهای امریکایی است چرا که حضور آنها را تضمینی برای امنیت اقلیم و ثبات عراق می داند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا