خبر اولسیاسی

فاجعه در بیمارستان «ابن الخطیب» بغداد/ چند کپسول اکسیژن در بیمارستان منفجر شد

در پی انفجار چند کپسول اکسیژن در بیمارستان ابن الخطیب در جنوب بغداد، ده‌ها تن جان باخته و زخمی شدند.

میدل ایست نیوز: در پی انفجار چند کپسول اکسیژن در بیمارستان ابن الخطیب در جنوب بغداد، ده‌ها تن جان باخته و زخمی شدند. حادثه‌ای که نخست‌وزیر عراق آن را «فاجعه‌ای علیه امنیت ملی عراق» خواند و سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

در ساعات پایانی روز شنبه چندین کپسول اکسیژن در این بیمارستان که مخصوص درمان بیماران کرونایی است منفجر شد. خبرگزاری «فرانس پرس» به نقل از منابع درمانی علت انفجار را عدم رعایت پروتکل‌های نگه‌داری کپسول‌های اکسیژن اعلام کرد.

نیروهای آتش‌نشانی پس از ساعاتی آتش‌سوزی را مهار کردند و بیماران به بیمارستان‌های دیگر منتقل شدند.

این حادثه خشم گسترده مردم از عملکرد مسئولان و مقامات وزارت بهداشت را در پی داشت، به‌خصوص که وزارت بهداشت با تأخیر قابل ملاحظه‌ای درباره حادثه واکنش نشان داد.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که همچنان تحقیقات درباره علت حادثه ادامه دارد و افزود که بیش از 200 تن از بستری شدگان در بیمارستان نجات یافته‌اند و افزود که آمار دقیق‌تر قربانیان بعدا اعلام می‌شود.

این بیانیه تأکید کرده که مدیر کل اداره بهداشت بخش رصافه بغداد و مدیر بیمارستان ابن الخطیب و معاون اداری و فنی بیمارستان و مدیر  بخش تأسیسات برکنار شده‌اند و تحقیقات فورا آغاز شده است.

در حدود ساعت 4 صبح به وقت بغداد دفتر نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست‌وزیر با شماری از وزرا و مسئولان امنیتی در ستاد عملیات بغداد برای بررسی حادثه جلسه‌ای برگزار کرده است.

او در این جلسه این حادثه را ضربه‌ای به امنیت ملی کشور دانست و گفت که از این‌گونه حوادث نمی‌شود به سادگی گذشت و تأکید کرد که کاملا مشخص است که کوتاهی رخ داده و باید فورا تحقیقات انجام شود.

الکاظمی تأکید کرد که چنین حوادث اشتباه نیست بلکه جنایت است ومسئولیت آن متوجه همه دست‌اندرکاران است و افزود که با هرگونه سهل‌انگاری با جدیت برخورد می‌شود.

او گفت که واحدهای نظارتی باید پاسخگو باشند و اینکه فلان دستگاه بگوید ما نامه نوشته و هشدار داده بودیم پذیرفته نیست و تأکید کرد که 24 ساعت فرصت می‌دهد که تحقیقات ارائه و با مسئولان آن هرکه باشند برخورد شود.

«کاظم بوهان»، مدیر آتش‌نشانی عراق، گفت که  براساس تحقیقات اولیه 120 بیمار در بیمارستان بوده‌اند که 90 تن از آنها نجات یافته‌اند.

او گفت که بیمارستان ساختمانی قدیمی دارد و فاقد سیستم اطفای حریق است.

بوهان ضمن تأیید اینکه این حادثه جان باختگانی داشته آمار دقیقی در این باره اعلام نکرد.

رئیس جمهور و رئیس مجلس عراق نیز با انتشار بیانیه‌هایی ضمن تسلیت به نزدیکان قربانیان، خواستار تحقیقات فوری درباره حادثه و برخورد قاطع با مسئولان آن شدند.

فضای اندوه و اعتراض سنگینی بر افکار عمومی عراق حاکم است و پاسخ‌گویی و برکناری وزیر بهداشت مطالبه‌ای است که در شبکه‌های اجتماعی با جدیت دنبال می‌شود.

قرار است جلسه فوق العاده هیئت دولت عراق امروز به ریاست «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، برگزار شود.

هنوز نهادهای رسمی عراق آمار دقیق قربانیان این حادثه را اعلام نکرده اند.

وزارت خارجه مصر و رئیس پارلمان عربی با صدور بیانیه های جداگانه این حادثه را تسلیت گفته و با ملت و دولت عراق ابراز همدردی کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا