خبر اولسیاسی

«منافع مشترک» مقتدی صدر را به امریکا نزدیک می‌کند

صدر نفوذ گروه‌های مسلح وابسته به ایران در عراق را خلاف نفوذ خود در این کشور می‌داند و به آن به چشم تهدید نگاه می‌کند.

میدل ایست نیوز: نشریه انگلیسی «اکونومیست» در گزارشی به نزدیک شدن احتمالی «مقتدی صدر» به ایالات متحده به علت «منافع مشترک» پرداخت.

در این مقاله آمده که صدر که تا مدت‌ها چهره‌ای نزدیک به ایران و به‌شدت ضد امریکایی شناخته می‌شد و همیشه از امریکا انتقاد می‌کرد به نظر می‌آید که دیگر ترجیح می‌دهد از شدت انتقادات خود بکاهد.

صدر از بیانیه مشترک عراق و امریکا پس از دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی استقبال و حملات راکتی به سفارت و مواضع امریکا را محکوم کرد.

او در بیانیه‌ای که در توئیتر رسمی خود در واکنش به حملات راکتی علیه مواضع امریکا منتشر کرد تأکید کرد که گروه‌هایی به علت‌های بسیار ازجمله تأخیر در اجرای انتخابات یا لغو آن در پی بر هم زدن امنیت عراق هستند.

صدر نوشت که این تلاش‌ها ازطریق «شبه‌نظامیانی» انجام می‌شود که به مواضع «نیروهای اشغالگر» حمله می‌کنند تا آنها را از عقب‌نشینی از عراق منصرف کنند و افزود که ادامه حضور «اشغالگران» در عراق را به معنای بقای «شبه‌نظامیان» است.

او روش دیگر در این مسر را درگیر کردن عراق در «نزاع‌های خارجی ازجمله نزاع سوریه و اسرائیل» دانست.

صدر در بیانیه دیگری نیز که پس از دور سوم گفت وگوهای راهبردی عراق و امریکا منتشر کرد گفت که حالا که قرار است برخی نیروها برای آموزش نیروهای امنیتی عراق در این کشور بمانند توجه به چند نکته لازم است.

صدر تأکید کرد که باید این نیروها از هرگونه دخالت در امور داخلی عراق خودداری کنند و حضورشان در عراق در دوره زمانی مشخص باشد و خاک عراق را به مبدأ تعرض به هیچ کشور دیگری به ‌خصوص کشورهای همسایه عراق نسازند.

او همچنین نوشت که حضور این نیروها نباید تحت عنوان اشغال باشد و اگر قرار بر اشغالگری باشد هیچ گونه حضور نظامی پذیرفته نیست ضمن آنکه آنها حق دخالت در آسمان و زمین ومرزهای عراق را ندارند.

وی افزود که حضور دیپلماتیک آنها هم نباید بیش از حد معمول باشد یا اگر چنین است باید براساس اصل مقابله به مثل باشد و عراق نیز به همین اندازه هیئت دیپلماتیک در کشورهای آنها داشته باشد.

صدر همچنین خواستار پایان دادن به حضور آنها در پایگاه‌های نظامی عراق یا حضورشان تحت اشراف مستقیم نیروهای حکومتی شد.

وی در پایان تأکید کرد که با پایبندی به این شروط، لازم است که «گروه‌های مقاومت» هرگونه فعالیت نظامی را متوقف کنند و دولت باید با هر گروهی در داخل و خارج عراق که این آتش‌بس را نقض کند برخورد کند.

این همه بدان لحاظ است صدر نفوذ گروه‌های مسلح وابسته به ایران در عراق را خلاف نفوذ خود در این کشور می‌داند و به آن به چشم تهدید نگاه می‌کند و این همان نقطه‌ای است که صدر و امریکا در آن به هم می‌رسند.

براساس این گزارش، امریکا برخی متحدان خود در عراق را به ائتلاف با صدر در انتخابات پیش رو ترغیب کرده است و صدر هم در پی تشکیل ائتلافی از نیروهای اهل سنت و کرد برآمده است.

قرار است انتخابات پیش از موعد عراق در اکتبر سال جاری و در سالروز آغاز تظاهرات در این کشور برگزار شود. در اکتبر 2019 هزاران نفر از مردم عراق در بغداد و استان‌های جنوبی علیه سیاست‌های دولت و فساد در حکومت دست به اعتراض زدند.

با شدت گرفتن اعتراضات که دولت برخورد خشنی با آن نشان داد، «عادل عبدالمهدی» از نخست‌وزیری استعفا داد و پس از مدتی کشمکش سیاسی در عراق «مصطفی الکاظمی» به نخست‌وزیری رسید.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا