اجتماعیخبر اول

به زودی پاکسازی کامل استان بصره از اورانیوم اعلام می‌شود

مدیر اداره محیط زیست استان بصره از پاکسازی 11 منطقه آلوده به اورانیوم غنی شده در این استان خبر داد.

میدل ایست نیوز: «ولید الموسوی»، مدیر اداره محیط زیست استان بصره از پاکسازی 11 منطقه آلوده به اورانیوم غنی شده در این استان خبر داد.

الموسوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم تصریح کرد: 11 منطقه مذکور 100درصد پاکسازی شده و اکنون خالی از هرگونه اورانیوم غنی شده و می‌توان در آن پروژه‌های خدمات‌رسانی و سرمایه‌گذاری اجرا کرد.

وی اظهار داشت: 6 منطقه دیگر در حال پاکسازی است و مواد آلوده‌کننده در داخل بشکه‌های مخصوص قرار داده شده و به زودی به مرکز جمع‌آوری موقت آلاینده‌ها در منطقه الابرق در نزدیکی سفوان انتقال داده خواهد شد.

مدیر اداره محیط زیست استان بصره تصریح کرد: 6 منطقه یاد شده آخرین مناطق آلوده در این استان به شمار می رود و به زودی خالی بودن بصره از هر گونه مواد رادیو اکتیو و اورانیوم غنی شده اعلام خواهد شد.

مواد خطرناک و آلوده به تشعشعات در بصره از پسماند کارخانه ذوب آهن بصره و بقایای تانک ها و سلاح ها و کارخانه های ویران شده در جنگ عراق و ایران یا در حمله امریکا به عراق در 1991 یا در 2003 و همچنین بقایای موشک های امریکایی تشکیل شده است.

«سعاد ناجی العزاوی»، تحصیل کرده مهندسی جغرافیا در داشگاه کولورادو، در پژوهشی درباره «خطر استفاده از اورانیوم در عراق» نشان داده که امریکا در جنگ 1991 بیش از یک میلیون پرتابه آلوده به اورانیوم ضعیف شده در بصره خالی کرده که وزن مجموع اورانیوم آنها 320-500 تُن بوده است. در جنگ 2003 نیز 900 تُن راکت آلوده اورانیوم ضعیف شده در عراق خالی شده که 200 تُن آن در بصره بوده است. 26 نقطه بصره آلوده به تشعشعات اتمی شناخته شده است.

همچنین بخوانید:

نگرانی از آمار بالای ابتلا به سرطان در بصره/ با پسماندهای آلوده به اورانیوم چه باید کرد؟

 

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا