خبر اولسیاسی

سازمان ملل: هیچ تغییری در مرزهای 1967 از جمله قدس را به رسمیت نمی شناسیم

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل بر لزوم احترام به حقوق فلسطینیان تاکید کرد و سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفت هیچ تغییری در مرزهای 1967 از جمله قدس به رسمیت شناخته نمی شود.

میدل ایست نیوز: «ولکان بوزکر»، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در اظهاراتی به خبرنگار «العربی الجدید» در نیویورک بر لزوم احترام به حقوق ملت فلسطین و حقوق بشر در این کشور که بیش از 50 سال است تحت اشغال اسرائیل زندگی می کنند، تاکید کرد.

این اظهارات بوزکر در کنفرانس مطبوعاتی برگزار شده در مقر سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به سوال های روزنامه قطری العربی الجدید از گزارش سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر که اخیرا درباره ظلم و تبعیض نژادی اسرائیل در حق فلسطینیان صادر شده، مطرح شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجمع عمومی نشست هایی برای بررسی مساله نقض حقوق بشر در فلسطین توسط اسرائیل برگزار می کند، گفت: سازمان دیده بان حقوق بشر سازمانی مستقل است و بخشی از سازمان های سازمان ملل متحد محسوب نمی شود.

وی اشاره کرد که موضع سازمان ملل درباره منازعه اسرائیل و فلسطین شناخته شده است و مسائل مرتبط با امنیت و صلح به خوبی مستند شده است و این مساله شامل نگرانی مستمر درباره مسائل حقوق بشر و قوانین بین المللی بشردوستانه می شود.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ملت فلسطین بیش از 50 سال است تحت اشغال اسرائیل زندگی می کنند و اشغالگری پیوسته این چنینی، پیامدها و وجوه متعددی دارد، جامعه بین المللی باید از احترام به حقوق بشر در فلسطین تا زمانی که تشکیل دو کشور تحقق یابد، مطمئن شود.

وی اشاره کرد جوانب مختلفی از این منازعه در برنامه مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد و می توان نشست های فوری و ویژه ای درباره موضوع فلسطین و حقوق بشر برگزار کرد، اگر یکی از کشورهای عضو در این خصوص درخواستی داده باشد من به عنوان رئیس مجمع عمومی آن را بررسی خواهم کرد.

بوزکر تصریح کرد که به تنهایی و به عنوان رئیس مجمع عمومی نمی تواند تصمیم بگیرد یا نشستی برای بررسی این مسائل برگزار کند، مگر اینکه یکی از کشورهای عضو درخواست دهد.

در همین راستا، «استفان دوجاریک»، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد در گفت وگویی با «العربی الجدید» گفت سازمان ملل هنوز تمامی فعالیت های شهرک سازی از جمله بیرون راندن و ویران کردن را به موجب قوانین بین المللی، غیر قانونی می داند.

این اظهارات دوجاریک در حالی مطرح می شود که ده ها خانواده فلسطینی در محله الشیخ جراح در قدس بیرون رانده می شوند و دستورات قضایی از دادگاه های اسرائیل صادر شده است و خانه فلسطینی ها نیز توسط شهروندان اسرائیل اشغال شده است.

وی با یادآوری مصوبه شماره 2334 شورای امنیت در خصوص شهرک سازی، از اسرائیل خواست شهرک سازی در خاک اشغالی فلسطین از جمله قدس را متوقف کند.

دوجاریک تاکید کرد جامعه بین المللی هیچگونه تغییری در مرزهای 1967 از جمله قدس به جز مواردی که از سوی طرفین و از طریق مذاکره توافق شود را به رسمیت نمی شناسد.

وی درباره تعویق انتخابات فلسطین نیز گفت ضروریست فلسطینی ها تمایل خود را از طریق صندوق های رای بیان کنند و امیدوار است مشکلات در این رابطه چه مشکلات داخلی یا مسائل مربوط به حقوق فلسطینیان اراضی اشغالی به ویژه قدس شرقی حل شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا