خبر اولسرخط خبرها

کمیساریای عالی انتخابات عراق بررسی صلاحیت نامزدها را آغاز کرد

کمیساریای عالی انتخابات رسما بررسی پرونده نامزدهای انتخابات پارلمانی زودهنگام را بر اساس قانون انتخابات آغاز کرد.

میدل ایست نیوز: کمیساریای عالی انتخابات یک هفته پس از پایان فرصت نام‌نویسی در اوایل ماه جاری مه، رسما بررسی پرونده نامزدهای انتخابات پارلمانی زودهنگام را بر اساس قانون انتخابات آغاز کرده است.

در این میان، ناظران و برخی سیاسیون از احتمال اعمال فشار بر کمیساریای عالی انتخابات و تکرار سناریوی حذف بعضی از نامزدها از دور رقابت‌ها همانند انتخابات سال 2018 میلادی نگران هستند که طی آن، 374 نامزد از گردونه رقابت‌ها به اتهام وابستگی و عضویت در حزب ممنوعه بعث کنار گذاشته شدند.

در همین رابطه، «جمانه غلای»، سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات روز گذشته از آغاز بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات آتی خبر داد و تاکید کرد: در این انتخابات بیش از 3500 نفر کاندید شده است که 887 تن از آنها، نامزدهای مستقل هستند.

غلای اظهار داشت: کمیساریای عالی انتخابات فرایند بررسی صلاحیت‌ها را آغاز کرده است و اسامی نامزدها برای اعلام‌نظر به دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه از جمله سازمان نظارت و عدالت، پاکدستی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی ارسال خواهد شد و بعد از آن، اتاق مشترکی برای تسهیل این ماموریت و احراز صلاحیت نامزدها ظرف مدت 15 روز تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: شمار نامزدهای کنونی نهایی نیست زیرا فهرست نهایی پس از اعلام نظر دستگاه‌های مربوطه و تایید کمیساریای عالی انتخابات قطعی خواهد شد.

در همین ارتباط، منابع آگاه در کمیساریای عالی انتخابات در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کردند: بررسی اسامی نامزدها در تعیین‌تکلیف حضور نامزدها در انتخابات اساسی است و کمیساریای عالی انتخابات به ارتباط و تماس با نهادهای ذیربط برای تسریع در اعلام نهایی نامزدها ادامه خواهد داد تا هر چه سریعتر کد انتخاباتی هر نامزد در جریان قرعه‌کشی مشخص شود تا زمینه تبلیغات انتخاباتی در مرحله آتی فراهم شود.

از سوی «احسان الشمری»، رئیس اندیشکده سیاسی در بغداد گفت: کمیساریای انتخابات این حق را دارد هر نامزدی که پرونده کیفری، فساد داشته باشد و یا مشمول قانون بعثی‌زدایی شود را از دور رقابت‌ها کنار بگذارد.

انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق قرار است در دهم اکتبر آتی برگزار شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا